Aarhus vil kobles på ny Berlin storlufthavn

”Vi vil meget gerne kobles på den nye Berlin-lufthavn, der bliver et massivt nordeuropæisk trafikknudepunkt med forbindelser til store dele af verden,” siger Ole Paaske til takeoff.dk.

 

”Vi går ikke efter en point-to-point forbindelse, men ønsker en operatør, der kan føde ind til et større rutenetværk i Berlin, og dermed sikre det jyske erhvervsliv gode forbindelser. Det kunne være airberlin eller en anden operatør,” siger lufthavndirektøren.

 

Berlin Brandenburg lufthavn bliver det primære hub for airberlin med forbindelser til en lang række europæiske destinationer samt New York, Miami, Los Angeles og Abu Dhabi. airberlin blev i marts medlem af oneworld alliancen, som tæller bl.a. Qantas, American Airlines, British Airways og Cathay Pacific. Berlin bliver alliancens tredjestørste hub i Europa.

 

Den nye storlufthavn i Berlin ses som en alvorlig konkurrent til Københavns hub status. Ønsket om en føderute til Berlin betyder imidlertid ikke, at Aarhus er ved at vende ryggen til CPH.

 

Lufthavnen har netop taget hul på det mest omfangsrige indenrigsprogram i mange år med 13 daglige returflyvninger til København på hverdage – med SAS og Cimber. Men lufthavnsdirektøren mener, at der er grundlag for endnu flere forbindelser

 

”Vi har det fint med, at man også fra politisk hold ønsker at styrke København som nordeuropæisk hub og vil gerne have flere frekvenser og en tredje operatør ind på ruten til København. Ser man på de selskaber, der allerede er i indenrigsmarkedet, kunne det være Norwegian, men der er mange andre muligheder,” siger Ole Paaske.

 

Aarhus Lufthavn har de seneste par år oplevet stor fremgang efter åbningen af Djursland motorvejen og en ny vestlig adgangsvej, der billedligt talt har rykket lufthavnen 25 minutter tættere på de markeder, som Aarhus konkurrerer med Aalborg og Billund om.

 

I årets første tre måneder har der dog været tilbagegang i trafikken, men Ole Paaske ser tilbagegangen i år som et overgangsfænomen, da vinterprogrammet tegner godt med blandt andet nye ruter og øget kapacitet på charterdelen.

 

Lufthavnsdirektøren tror også på nye udenrigsruter i de kommende måneder. ”Der er i dag rigtigt mange aktører inden for det segment af selskaber, der ser et marked i ruter mellem sekundære lufthavne. Jeg ser flere muligheder, end jeg længe har gjort,” siger han.

Skrevet af Jan Aagaard