SAS til Kristiansand

Søndag den 2. november skærper SAS konkurrencen med sin snart tidligere partner, Maersk Air. Det sker med åbningen af en ny propeldreven SAS-rute mellem København og Kristiansand.




Maersk Air siden 1999 befløjet strækningen – Maersk Air oplyser til Take Off, at de ikke var orienteret om, at SAS åbner på ruten.



”I en tid med fokus på at nedbringe omkostninger, er det positivt med nyheder om udvidelse af rutenettet,” siger Susanne Larsen, direktør for SAS Danmark, og tilføjer:




”Vi arbejder benhårdt på atter at blive et lønsomt flyselskab – og vores bestræbelser går planmæssigt. Samtidig vurderer vi naturligvis altid nye muligheder for at tage markedsandele og øge indtægter. Det er i det lys, at vi nu åbner fra København til Kristiansand i det sydlige Norge.”



Med tre daglige flyvninger i hver retning vil SAS tilbyde forbindelser til europæiske og interkontinentale destinationer via København. Der flyves med en Q400 propelmaskine med plads til 72 passagerer og en flyvetid på 1 time.



SAS’ tilbagevenden til ruten er en klar markering af bruddet med Maersk Air. Da SAS fløj ruten var den alt for omkostningskrævende og opererede med røde tal; med stram styring af omkostningerne kom Maersk Air i stedet ind på ruten, som siden er drevet med overskud. Det ærgrer sikkert SAS.



Hos Maersk Air var der overraskelse over nyheden, da Take Off i går bad om en kommentar. Maersk Air var ikke underrettet om SAS’ udspil.



I dag flyver Maersk ruten fire gange på hverdage; tre gange med Boeing 737 med 104-126 pladser og en gang med en Canadair Regional Jet med 48 sæder.




Da SAS sidste år i januar gav Maersk Air konkurrence mellem Billund og Københavns Lufthavn opgav Maersk Air efter få måneder ævred og trak sig ud af ruten, som SAS derfor i dag er ene på.



Samarbejdsaftalen mellem SAS og Maersk Air udløber med udgangen af oktober. SAS opsagde aftalen sidste år – Maersk Air har endnu ikke fortalt omverden, hvad selskabet vil gøre, når aftalen med SAS stopper.

Skrevet af