Når piloter bliver cowboys

Sikkerhedssystemet i danske og internationale lufthavne nærmer sig det groteske. Dikteret af USA med lydhøre EU-repræsentanter i slipstrømmen. I den kommende tid bliver det ekstra interessant at se, hvordan de vil reagere på de dugfriske amerikanske udspil.



På trods af, at der rent faktiske ikke er sket seriøse forsøg på flykapringer siden 11. september 2001 vil Homeland Security i USA nu gerne have strammet kursen. Derfor opfordres udenlandske flyselskaber til – ligesom i USA – at tillade bevæbnede piloter i cockpittet i bedste cowboy-stil.



“Det er oplagt, at der er en international trussel,” siger en talsmand for organisationen, som også står for udtrustning af de anonyme, bevæbnede folk om bord i amerikanske fly. De såkaldte Federal Air Marshalls.



De første kommentarer er begyndt at indløbe. Således fra talsmanden i den svenske ambassade i Washington – og det må jo næsten være en SAS-udtalelse – “Vi vil overhovedet ikke se våben på vores fly. Hverken i cockpittet eller i kabinen. Der er en sund frygt hos os for, hvad det kan føre til”.



Sverige har -ligesom Danmark – nægtet at sende Air Marshalls med SAS fly til amerikanske byer, hvilket amerikanerne ellers har opfordre til.



Den dag i dag skal en pilot i dag på vej ud til et SAS-fly, hvor der hænger en brandøkse i cockpittet, strippe hos sikkerhedsvagterne og opleve at blive frataget en neglefil.



Hvad mener du? Skal EU også følge USA i ønsket om bevæbnede piloter om bord i civile fly ? Stem i quick poll

Skrevet af