SAS lukker Newcastle og vokser på andre destinationer

Da Easyjet i december 2004 indstillede to af sine fire ruter fra København, til Bristol og Newcastle, rykkede SAS ind på sidstnævnte. Ruten er siden blevet fløjet af Cimber Air på vegne af SAS.

Men fra september er det slut; som led i SAS’ fokus på sine ruters bundtal, og hvor mange tranfer-passagerer de giver SAS’ netværk, trækker SAS sig ud.

Cimber-flyet skal i stedet bruges på en ekstra afgang fra København til finske Tampere (Tammerfors).



Men ikke kun Finland får mere opmærksomhed fra SAS Danmark.



Fra 3. september får København – Luxembourg en morgenafgang, dermed er der tre flyvninger på hverdage – og mere konkurrence til storhertugdømmets flyselskab, Luxair, der menes at overveje, om de skal opgive ruten.

Luxembourg-ruten flyves også af Cimber for SAS.



Cimber betjener indtil videre også en af SAS’ mere overraskende nye succeser, havnebyen Palanga i Litauen.

Udviklingen på denne rute har været så positiv, at SAS i september belønnede den med yderligere en rundtur i form af en af SAS’ egne Q400 propelfly.

Det gav yderligere trafik og 3. september byttes Cimbers jet med 50 sæder ud med SAS’ 72 sæders Q400, som dermed flyver alle ture.



Ligeledes 3. september øger SAS mellem København og Finland.

Tammerfors bliver ny destination. Ruten betjenes i dag af SAS’ finske datterselskab, Blue1, med én daglig rundtur. Men Blue 1 trækker sig. Herefter vil SAS betjene Tammerfors to gange dagligt – en flyves af SAS’ Q400 og den anden af det frigjorte Cimber-fly fra Newcastle-ruten.

Også fra 3. september fordobler SAS Danmark på København – Turku (Åbo) til to rundture på hverdage.



Allerede 7. august indsætter SAS Danmark de større Airbus 321 på sine seks daglige ture mellem København – Stockholm. SAS Sverige flyver de øvrige syv daglige ture med de mindre og ældre MD80. Med Airbus 321 øges det daglige udbud af SAS-sæder med 300.



Nice er en stor destination for SAS og i sommerferien endnu større. Sommertrafikken til Nice har frem til sidst i juli en ekstra rundtur på lørdage.

I øvrigt begyndte SAS i april at flyve to af sine fire daglige ture mellem København og Paris med sin største flytype på Europa, Airbus 321.



HB

Skrevet af