Celebrity Edge bliver det nye flagskib hos Celebrity Cruises – det har blandt meget andet nyskabelsen ”det magiske tæppe.” Illustration fra Celebrity Cruises.

Afslører nye detaljer om kommende flagskib

Til december leveres krydstogtskibet Celebrity Edge til Celebrity Cruises – rederiet har netop løftet sløret for indholdet i skibets ”hjerte,” som det kaldes – The Grand Plaza.

Celebrity Cruises, der hører under Royal Caribbean , er i gang med at få færdigbygget rederiets nyeste skib, Celebrity Edge, til én milliard dollars. Celebrity Edge, det første af fem skibe i denne klasse, får plads til over 3.300 gæster og en besætning på mere end 1.300.

Blandt dets mange features er nyskabelsen ”det magiske tæppe.” The Magic Carpet er på længde med en tennisbane og har en bevægelig glasveranda. På dæk 16 bliver Magic Carpet specialrestaurant, på dæk 14 en forlængelse af poolområdet, på dæk 5 bliver der udendørs servering og på dæk 2 bliver Magic Carpet en ny platform for ilandstigning. Herfra vil tenderbåde bringe gæsterne i land ved havne, hvor skibet ikke kan gå til kaj.

The Grand Plaza bliver skibets hjerte
Men Celebrity Edge får andre ikoniske områder, oplyser Celebrity Cruises. Et af disse er selve skibets hjerte, The Grand Plaza. For at få skabt noget anderledes søgte Celebrity kreative tænkere, der var nye i krydstogtverdenen. Formålet var at sikre, at hvert aspekt af Celebrity Edge ville undgå traditionelle opfattelse af krydstogter.

Blandt de udvalgte var den parisiske designerduo Jouin Manku, Patrick Jouin og Sanjit Manku. Duoen har blandt andet restaurant Jules Verne i Eiffeltårnet på deres CV.

The Grand Plaza blander designerduoen det enkle med det moderne, og henter inspiration fra dengang, hvor transatlantiske rejser var rendyrket glamour. På en tid, hvor krydstogtskibe var forbeholdt de fineste, var midtpunktet på disse skibe ofte spektakulære balsale, der blev fremhævet med dramatiske trapper og udsmykkede lysekroner.

Det var sociale områder, hvor man kunne mødes, hilse på hinanden, spise, drikke og danse. The Grand Plaza på Celebrity Edge, der er en hyldest til disse historiske steder, fylder tre dæk.

Hyldest til bedstefar
Celebrity Edge bygges på det franske værft Chantiers de l’Atlantique i Saint-Nazaire; her arbejdede Patrick Jouins bedstefar – designeren siger:

“Værftet er yderst vigtigt for mig og min familie: Min bedstefar arbejdede hårdt her, og da han døde i en ung alder, ansatte de min bedstemor, så hun kunne forsørge sin familie. Så projektet omkring Celebrity Edge har været omgærdet af en masse følelser for mig.”

“Da vi blev bedt om at arbejde på The Grand Plaza, fandt vi en af vores største inspirationskilder i folkene på værftet, der var i stand til at manipulere stål, som om det var plastik,” siger Sanjit Manku. “Deres imponerende håndværk fik os til at spørge os selv, hvordan vi kunne fremvise skibets indre. For det indre er så smukt, at det slet ikke er nødvendigt at dække det til.”

Foreløbig har Celebrity Cruises’ 12 skibe. Det hører under Royal Caribbean Cruises som blandt andet også ejer Royal Caribbean International, Azamara Club Cruises og 50 procent af TUI Cruises. Rederierne har i alt 41 skibe i drift og seks seks under konstruktion.

Relaterede artikler:

Kæmpe handel i krydstogtbranchen

De bedste krydstogtskibe 2018

Nyt krydstogtskib får magisk tæppe