Air Canada indstiller repræsentations-aftale

air-canada-dreamliner-b787-9LUFTFART: Star Alliance-medlemmet stopper næste år samarbejdet med dansk GSA-bureau, der i over 20 år har repræsenteret det i Norden; det koster jobs i bureauet. Uvist hvordan Air Canada fremover vil vise flaget i Norden.

Air Canada har opsagt sin repræsentationsaftale med det danske General Sales Agent-bureau, ATM, Airline & Travel Marketing, erfarer standby.dk

Det var i weekenden ikke muligt at få kommentar fra ATM, men ifølge standby.dks oplysninger koster Air Canadas farvel til ATM fire arbejdspladser på ATMs nordiske hovedkontor i København når kontrakten hæves med udgangen af marts næste år.

ATM, der har repræsenteret Air Canada i Norden i 22 år, har 14 medarbejdere og repræsenterer også Cathay Pacific fra Oneworld-alliancen og South African Airways, der er i Star Alliance.

Hvordan Air Canada fremover vil vise flaget i Norden, hvor det kun flyver fra Toronto til København, vides ikke. Så vidt standby.dk erfarer, har Air Canada ikke informeret rejsebureauerne om det kommende brud med Airline & Travel Marketing.

Hele året til Københavns Lufthavn

Air Canada er eneste nordamerikanske flyselskab, der hele året flyver til Norden –eneste rute er fra Canadas største by, Toronto, til København. Delta Air Lines har sommerrute fra JFK-lufthavnen ved New York til København.

Air Canada har denne vintersæson ca. 50 pct. flere sæder sammenlignet med sidste vinter fra Toronto til København. Mens Air Canada sidste vintersæson gik fra tre til fire fly om ugen mellem Toronto og København, øgede det denne vintersæson med et femte ugentligt fly.

Det er med en større Airbus A330-300 på en stor del af flyvningerne til København i stedet for en mindre Boeing 767-300. Dermed udbyder Air Canada, der sammen med bl.a. SAS var en af de fem stiftere af Star Alliance, en typisk uge i denne vinterkøreplan 1.275 sæder i hver retning. Det er tæt på 50 pct. flere i forhold til vintersæsonen sidste år.

I dette års sommerprogram havde Air Canada fra 1. juni daglige flyvninger til København med sin største Dreamliner, Boeing B787-9.

Flere ruter på vej

Næste sommer øger Air Canada atter på Europa med nye sæsonruter fra vestcanadiske Vancouver til Frankfurt og London Gatwick.

Air Canada vil fra 1. juni selv flyve dagligt fra Vancouver til Frankfurt med en B787-8 Dreamliner og ugen efter åbner datterselskabet, Rouge, med en Boeing 767-300ER tre gange om ugen til Gatwick.

Air Canada har i år åbnet nye helårs eller sæson langruter fra Toronto til bl.a. Budapest, Glasgow, London Gatwick, Prag, Seoul i Sydkorea og Warszawa samt fra Vancouver til australske Brisbane og Dublin og fra Montreal til Lyon.

Næste år har Air Canada bl.a. planlagt nye ruter til Europa fra Toronto til Berlin og fra Montreal til Marseilles. De flyves enten af Air Canada eller af datterselskabet Rouge.

Canadas største flyselskab betjener pt. 205 lufthavne, 64 i Canada, 54 i USA og 87 i Afrika, Asien, Australien, Caribien, Europa, Mellem- og Sydamerika samt Mellemøsten. Air Canada er ifølge egne oplysninger verdens 20. største flyselskab, sidste år havde det over 41 mio. passagerer.