Airbus har problemer med sin superjumbo

”Hvis man ikke lytter til sine kunder (flyselskaberne, red), vil man høre fra journalisterne,” sagde Fabrice Brégier, Airbus’ tiltrædende koncernchef sidste måned ved presseseminaret Airbus Innovation Days i Toulouse med bl.a. takeoff.dk som deltager.

 

Og Airbus hører nu fra pressen for dets problemer med dele af vingerne på flyfabrikkens flagskib, Airbus A380. Problemet kan koste Airbus op mod to milliarder kr.

 

I værste fald skal hvert af de foreløbig 75 leverede A380-fly tages ud af drift i op til otte uger for at få fikset bittesmå sprækker i vingernes konstruktion. Men Airbus mener, at problemerne kan ordnes gradvist – når flyene alligevel er til vedligehold.

 

Airbus har problemer med supertynde revner i nogle beslag på dets superjumbo A380s, disse beslag forbinder bl.a. vingerne til flykroppen.

Hver A380 har op mod 4.000 af disse beslag, skriver BBC.

 

Problemet udgør ingen fare ved flyene, understreger Airbus, der fra næste år vil bruge en anden type aluminium til beslagene – de såkaldte ”ribber” (ribs på engelsk).

 

”Vi havde valgt en type aluminium, der ikke var testet ved meget høje og lave temperaturer. Nu bruges samme type aluminium som i andre Airbus-fly, der klarer disse udfordringer,” sagde Tom Enders, der til udgangen af maj var koncernchef for Airbus til pressefolkene ved Airbus Innovation Days. Han fortsatte:

”Fejlen skyldtes, at vi gjorde noget, vi ikke forstod.”

 

I øvrigt blev Malaysia Airlines sidst i maj 8. flyselskab med Airbus A380 – selskabet, der senere i år lander i Oneworld-alliancen, har bestilt seks af verdens største passagerfly.

 

Foreløbig flyver 75 eksemplarer af A380 – 17 hos Singapore Airlines, 12 hos australske Qantas, 21 i Emirates, ni i Lufthansa, syv hos Air France, fem i Korean Air og tre hos China Southern Airlines.

 

Airbus oplyser, at der i snit er 100 daglige flyvninger med A380 og at typen transporterer en mio. passagerer hver måned. Flyfabrikken leverer i øjeblikket 2,5 fly om måneden, tallet skal stige til tre. Airbus har bestillinger på 253 eksemplarer af det store fly.

Skrevet af Henrik Baumgarten