Airbus og Boeing pustes lidt i nakken

Det vil Bombardier gøre med sin nye C-klasse, der kan blive en konkurrent til Airbus’ 320-serie og Boeings 737’ere.

 

Pat Shanahan, general manager for Boeing Commercial Airplanes, sagde på Farnborough Airshow i disse dage, at Bombardier kan blive en konkurrent og at canadiernes C-serie er en "ambitiøs" satsning.

 

I dag laver Bombardier navnlig de mindre CRJ-jets, som bl.a. SAS og Cimber Sterling har i deres flåder.

 

Foreløbig har Bombardier 90 ordrer og 90 forhåndsreservationer for sin C-serie – selv om eksperter havde forventet at se flere ordrer til Bombardier under Farnborough, skriver Reuters.

 

Bombardiers kommende C-serie får 100-150 sæder – ifølge fabrikken er der de kommende år et marked for op mod 6.000 fly af denne størrelse til en anslået værdi af 500 milliarder dollars.

 

Første flyvning med den mindre CS100 forventes at ske næste år, hvorefter leveringerne antages at begynde fra slutningen af 2013. Fra 2014 forventer Bombardier at være klar med den større CS400.
Foreløbig har kun Lufthansa bestilt CS100-fly til sit datterselskab, Swiss, der får typen fra 2014.

 

Også den brasilianske flyfabrik Embraer har under Farnborough Air Show præsenteret nye bestillinger for dets mindre passagerfly. Således har engelske Flybe bestilt 35 Embraer E175-fly med 88 passagersæder. Flybe har forhåndsreserveret yderligere 65 Embraers.

 

Flybe er et af Europas største regionale flyselskaber, det betjener i følge egne oplysninger 203 ruter i 13 lande fra 38 lufthavne i Storbritannien og 32 i Europa.

 

 

Skrevet af redaktionen