Airbus skal på slankekur

Tom Enders.

Tom Enders.

Forsinkelser, motorproblemer og en A380 der taber salg, har skabt så meget turbulens i Airbus, at topchef Tom Enders nu må finde sparekniven frem, skriver business.dk.

Ifølge Financial Times er skal der skæres i den civile del af produktionen, som tæller 70% af omsætningen. Tom Enders vil fjerne funktioner, der overlapper i moder- og datterselskaberne. Planen er ikke færdig endnu, men forhandlinger med fagforeningerne ventes at begynde snart.

Senest er Tom Enders og selskabet blevet presset af ekstra udgifter på 1,4 milliarder pund i forbindelse med motorproblemer i det militære transportfly A400M. Forsinkelser hos underleverandørerne rammer den nye A350. En særlig stor sten i skoen er dog A380, som kæmper med at få nye ordrer.

Senest har Singapore Airlines valgt at skrue ned for antallet af A380. Flyselskabet forpligtede sig i 2007 til i ti år at lease selskabets første fem A380, men når den første aftale udløber i oktober næste år, siger det asiatiske selskab stop. Der er dog endnu ikke truffet beslutning, om de sidste fire fly.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.