Aktuel cruise kommentar: Passagererne er de store vindere

Jeg har aldrig før oplevet så lave priser .Man kan nu rejse på krydstogt to gange om året, for samme pris som et kostede tidligere. Vores gæster er glade, men rederierne taber store penge. Og rejsebureauerne skal jo også sælge mere for at fastholde indtjeningen. Det sidste er heldigvis ikke så svært, med de ”fantasi priser” vi ser.

 

Disse forhold skyldes ikke de tragiske omstændigheder med Costa, men er en kombination af flere faktorer. Costa uheldet er meget ulykkelig, men afholder på ingen måde Deluxe målgruppen for at rejse. Det skyldes andre forhold.

 

Det amerikanske marked ekstremt følsomt overfor uro, som det vi oplever i Egypten, Syrien og også i Grækenland. Det påvirker især de amerikanske gæster, der bliver hjemme eller søger andre destinationer. Da amerikanerne fortsat udgør langt hovedparten af passagererne på Deluxe skibene, rammer det hårdt.

 

Netop på Deluxe markedet (5 – 6 stjernede mindre skibe) har man oplevet en voldsom stigning i form af nybygninger. Et rederi som Seabourn har over de seneste tre år øget deres kapacitet med 220 % og udbyder nu 1350 flere senge – hver uge. I seneste udgave af Berlitz guiden opnåede Oceania’s 2 nye skibe 5 stjerner, og nu blander dette rederi sig også i Deluxe markedet.

 

Oceania har dermed, inden for de seneste 12 måneder, søsat yderligere 2516 senge. Endelig har Crystal Cruises fra april iår indført ”all inklusive”, og dermed tilkommer der yderligere 2060 senge i Deluxe klubben. Alt i alt er der tale om en fordobling af Deluxe segmentet, på et tidspunkt hvor efterspørgslen ikke har kunne følge med. 

 

Den økonomiske krise har også kunne mærkes inden for Deluxe segmentet, men på den måde at gæsterne booker tættere på afrejse. Før bookede man tidligt, men for at undgå at der blev udsolgt. Nu forventer man priserne bliver lavere og afventer. På de almindelige større standardskibe udgør drikkepenge samt salg af drinks m.v., en meget væsentlig del af økonomien. Derfor kan det betale sig at fylde skibene op, uanset om man giver de sidste senge væk gratis. Der er meget simpelt. Hvis skibene ikke bliver fyldt, taber rederiet omsætning ombord og besætningen får lavere lønninger pga. færre drikkepenge.

 

Men i Deluxe kategorierne er konceptet med få undtagelser ”alt inklusive”. Derfor er det helt andre forhold der gør sig gældende for dette segment. Pristilpasningerne hos Deluxe rederierne skal derfor nærmere betragtes ”en priskrig”, hvor målet er at introducere flere gæster til Deluxe segmentet.

 

Det sker ved at stjæle fra såvel konkurrenterne – og ikke mindst de 4 stjernede standard rederier. Markedsføringen tilpasses et budskab ”Nu kan du få ægte luksus, for det samme som du før betalte for et almindeligt standard cruise”. Danskerne er fortsat meget uvidende om differencen mellem Deluxe og standard.

 

Men hvis man blev spurgt om man vil spise på Falsled Kro for samme pris som Jensens Bøfhus, så kan man måske bedre forstå det. Der er ganske enkelt betydelig mere ”value for money” på Deluxe skibene. Det kan næsten sammenlignes med den ”aha følelse” man opnår efter du første gang er fløjet over Atlanten på Business Class. Nu ved man hvor stor forskel der er.

 

Så hvis det ikke koster så meget mere, er der jo ingen tvivl om hvad man vælger. Der er en kæmpe forskel mellem de almindelige skibe og Deluxe skibene; både mht. størrelse af kahyt og indretning, service niveau, gastronomi og ikke mindst betydelig større frihed ombord. Og hvem er ikke glad for at undgå regningen den sidste dag.

Skrevet af Jesper Boas Smith (foto), adm. direktør Bella Vista Travel