Aktuel kommentar: SAS må lære at klare sig selv

Fra tid til anden blusser debatten om konsolidering i luftfarten op og skaber uro eller forventninger. Alt efter om man er på den ene eller den anden side. Blandt de stærke økonomiske, eller blandt dem, der har svært ved at få økonomien til at hænge sammen.

SAS er ofte i fokus. Egnet til opkøb, anbefalet af ledelsen, ”en gang med tiden”, af diverse politikere på skift i de tre skandinaviske lande, og sågar også af den danske formand Fritz Schur.

Nu ser det ud til, at opkøbsrygter eller fusioner godt kan stilne af for en stund. En efter en melder de mest sandsynlige bejlere fra. Det skete forleden i Tyskland, hvor den ny Lufthansa-chef sagde, at fremtiden tilhører organisk vækst.

Først orden i eget hus. Først få de store investeringer Austrian og British Midland til at bære frugt. Samtidig mere fokus på den interne europæiske trafik, hvor Lufthansa har for ringe indtjening. Og så måske engang ad åre mod på mere.

I weekenden meldte også KLM’ s topchef på besøg i Danmark fra over for SAS på vegne af Euroaps største flyselskab, Air France/KLM.
Endelig har Børsen i dag noget, der kunne minde lidt om en åbning fra den ny topchef i British Airways. Keith Williams siger til bladet, at han ikke afviser at SAS kan blive det næste selskab, AIG (BA og Iberia med flere), der kommer ind i IAG’s fold.

Måske skulle han lige tage en snak med AIG’s koncernchef, sin egen forgænger Willie Walsh, som godt nok har bekræftet opkøbstanker, men samtidig har forsikret ”at der ikke bliver tale om opkøb af noget flyselskab, som ikke gennem en vis periode har bevist, at man kan skabe overskud og i det hele taget klare sig selv, og derfor vil blive en stærk partner.”

Det falder helt i tråd med SAS-ledelsens opfattelse: Indtil videre er vi os selv og skal bevise, at vi kan stå på egne ben. Underforstået få balance og senere overskud. SAS må lære at klare sig selv. Det vil de vist også hellere end gerne.

 

Skrevet af Ejvind Olesen