Amadeus har fem hovedtemaer i sin nye Amadeus Travel Trends 2025. PR-foto: Amadeus.

Amadeus har bud på rejsetendenser i 2025

Amadeus, største leverandør af rejseteknologi i Norden, har flere bud på dette års rejsetrends ”i den globale rejsebranche.” De fem bud har begreber som ”trailblazer-hoteller” og “Asia Uplift.”

I Norden er Amadeus største GDS (Global Distribution System) med cirka 80 procent af markedet, fulgt af Sabre og med Travelport på tredjepladsen. Ni ud af 10 ruteflyvninger fra de primære nordiske lufthavne, betjenes af flyselskaber, der bruger Amadeus-teknologi, har Amadeus tidligere oplyst til Standby.dk

Og nu har Amadeus Scandinavia samlet en række rejsetrends for dette år.

”Nostalgi, personalisering, destinationshoteller, asiatisk turistboom og spontane forbindelser vil redefinere den globale rejsebranche,” hedder det i en pressemeddelelse.

Tendenserne findes i analysen Amadeus Travel Trends 2025, som ifølge Amadeus giver ”et glimt af fremtiden for den globale rejsebranche.”

I samarbejde med rejseprognosebureauet Globetrender og på baggrund af Amadeus’ egne og andre branchedata fremhæver rapporten Amadeus 2025 Travel Trends fem tendenser, der kan forventes at forandre rejselandskabet i det kommende år, oplyses det.

De fem tendenser
Nye dage: Forandringstrætte rejsende længes efter enklere ferier drevet af tidligere erfaringer og et fænomen kendt som “rosenrødt tilbageblik,” hedder det fra Amadeus.

Når millennials bliver midaldrende, vil vi se en genoplivning af den klassiske campingvogn og campingferie, hedder det blandt andet.

Personlig flyvning: Fremskridt inden for AI, 5G-mobilopkobling og VR vil smelte sammen og skabe meget personlige, forbundne og fordybende oplevelser for flyrejsende, står der videre i pressemeddelelsen.

I et af de uddybende segmenter står der: ”Med højhastigheds-Wi-Fi fra udbydere som SpaceX’ Starlink kan passagerer nu streame under flyvningen lige så ubesværet, som de ville gøre derhjemme.”

Banebrydende hoteller (trailblazer-hoteller): Hoteller bliver i stigende grad destinationer i deres egen ret, da rejsende planlægger rejser omkring ikoniske hoteller med unikke identiteter.

Uddybende står der: Mens mange banebrydende hoteller er uafhængigt ejede, tilhører andre større hotelkæder.

Løft af Asien: Asien gør sig klar til en rejsefornyelse og satser på at genvinde sin position som en vigtig aktør i den globale turistindustri, står der i teksten fra Amadeus.

Videre om Uplift Asia hedder det: I løbet af de næste 15 år forudser IATA, at Asien og Stillehavsområdet vil registrere den hurtigste stigning i passagertallet og forventes at bidrage med mere end halvdelen af nettostigningen i det globale passagertal frem mod 2043.

Forbindelser IRL: På grund af ”digital træthed” lukker rejsende deres apps og åbner deres pas og rejser. Ifølge Amadeus’ bookingdata steg antallet af solofritidsrejser 15,6 procent i 2023 sammenlignet med året før og med en yderligere stigning på ni procent indtil videre i 2024 (det oplyses ikke hvor mange måneder fra 2024, Amadeus har med i opgørelsen)

 

Relaterede artikler:

Amadeus scorer milliardgevinst

Travelport opsiger hver tredje i Norden

Amadeus klar med rejsebranchens nye tendenser