TURISME: Turister bruger rigtig mange penge på shopping i USA – men ny undersøgelse forudser, at 25 pct. af de amerikanske shoppingmalls er lukket om fem år. Omvendt klarer USA’s største mall sig godt – og udvider.
(Washington D.C., standby.dk) Den stigende konkurrence fra navnlig online-shopping er ved at tage livet af mange amerikanske shoppingmalls, stormagasiner og mindre butikker, viser ny analyse af USA’s shoppingmalls fra den store finansielle koncern Credit Suisse.
Analysen forudser, at forbrugernes stigende brug af online-handel samt bl.a. fremkomsten af flere lavpriskæder er ved at kværke mange malls i USA. Allerede i år 2022 kan 20-25 pct. af de nuværende være lukket – det svarer til omkring 275 malls på landsplan, lyder det fra Credit Suisse.
Også stormagasiner, der ofte er vigtige for shoppingmals, har det svært. En af USA’s kendteste kæder af stormagasiner, Macy’s, har problemer – 100 af de nuværende 650 Macy’s forudses at måtte lukke indenfor en overskuelig årrække.
Credit Suisse-analysen viser også, at der er stor forskel på, hvordan det går for shoppingmalls. De malls, der har forberedt sig til fremtiden, står til at klare sig – og endda gå frem. Med til at sikre dem fremover er, hvis de f.eks. har sørget for at gøre sig ekstra attraktive overfor forbrugerne ved at få bedre og finere butikker med luksusvaremærker, ved ikke bare at have et spise-område med fastfood, men fine restauranter, at have opgraderet sine underholdningstilbud osv.
Fremgang i Mall of America
USA’s største shoppingmall, Mall of America ved Minneapolis, en times flyvning vest for Chicago, fejrer i år 25 års jubilæum med en lys tro på fremtiden.
Mall of America, MOA, har 520 butikker og spisesteder, biografer, kæmpe akvarium, stort indendørs Tivoli (Nickelodeon Universe), to hoteller ’forankret’ til mallen osv.
MOA er klart delstaten Minnesotas største publikumsattraktion med over 42 mio. besøgende om året og en omsætning på tæt på syv milliarder kr. MOA er en destination i sig selv – og i Minnesota er der ikke skat på tøj og sko.
I går sagde MOA’s direktør for turisme, Douglas Killian, under den store amerikanske fagmesse for rejsebranchen International Pow Wow, der slutter i dag i Washington D.C.: ”Også de amerikanske malls udfordres af online shopping, det gælder ikke kun f.eks. tøjbutikker, men også butikker med elektronik osv. Det er kritisk for malls at tilpasse sig og ikke slappe af og tænke, det går nok alt sammen. Vi arbejder med dette hver dag.”
Ejeren af MOA er så sikker på sit koncept, at man i delstaten New Jersey på østkysten er ved at bygge endnu en kæmpe mall, American Dream, der åbner i 2019 – der overvejes også en American Dream i Florida.
”Skal en mall overleve, skal den tilbyde andet end shopping – der skal være gode spisesteder, masser af underholdning, og man skal interagere med publikum,” siger Doug Killian og tilføjer: ”I MOA har vi et center for sociale medier. Her kan kunderne spørge hvor, der er ledige P-pladser, det svarer vi på med det samme, og spørger, om der er noget specielt de vil købe i dag. Vi kan så svare, at der i dag er tilbud på netop dette i butik A, B og C osv.”
MOA har endnu ikke søsatte planer om at fordoble sin størrelse. Det nye afsnit skal bl.a. tilbyde endnu flere butikker med luksusvarer og f.eks. et boutique-hotel. Inden for de seneste år har MOA fået to hoteller lige ved siden af mallen, hvor gæsterne via en fast forbindelse kan gå direkte ind i mallen. Det er et Radisson Blu med 500 værelser og senest et J.W. Marriott med 342 værelser.
Hotellerne har bl.a. den service, at gæsterne kan ringe og bestille gratis afhentning af de varer, de har købt i mallen. Varerne bæres gratis til gæsternes værelse.
Minnesotas nordlige nabo, Canada, er naturligvis største udenlandske kundegruppe i MOA – de fire største oversøiske kundegrupper er Storbritannien, Japan, Tyskland og Skandinavien; Icelandair flyver hele året til Minneapolis. De udenlandske gæster udgør syv pct. af MOA’s 42 mio. årlige besøgende.