Både hoteller, turismeerhvervet samt landets økonomi og image har haft gavn af europamesterskabet i fodbold, der blev spillet i Tyskland denne sommer, siger landets turistråd.
Vejrmæssigt husker de fleste danskere formentlig bedre somre, end den netop forgangne, men for de sportsinteresserede har det været som om, at solen har skinnet fra en skyfri himmel, da EM i fodbold, Tour de France og Sommer-OL har afløst hinanden i sendefladen.
Netop europamesterskabet i fodbold blev afviklet på tværs af 10 tyske byer, hvor herrelandshold fra de lande, der havde kvalificeret sig, mødtes i pointkamp på de lokale stadioner, mens publikum så med fra lægterne eller de fanzoner, der var etableret i byerne.
Ved den slags store begivenheder handler en del af debatten som oftest om, hvad landene får ud af den investering, som det kræves for dels at blive tildelt værtskabet samt rent faktisk at føre det ud i livet. I Tyskland har man dog registreret en positiv effekt, fortæller det tyske turistråd nu.
Flere overnatninger end i 2023
Die Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), som turistrådet hedder i hjemlandet, har bestilt en række beregninger fra det såkaldte tyske statistiske forbundskontor, og de peger på, at i hvert fald turismen har nydt godt af det store mesterskab, der fandt sted fra den 14. juni til den 14. juli i år.
Undersøgelsen viser, at 10,7 millioner udlændinge overnattede på hoteller og pensioner med mindst 10 senge i løbet af juli, hvilket er 4,5 procent flere end i årets syvende måned året før.
Samlet set er den indkommende turisme i perioden fra januar til juli blevet øget med 6,6 procent i forhold til samme periode i 2023, og det resulterede i 48,2 millioner overnatninger. Sammenlignet med 2019-niveauet er der tale om en genopretning på 94,9 procent.
Ifølge en analyse fra MKG Consulting var belægningsgraden på hoteller i Tyskland 71,6 procent i juli 2024. Det er 2,3 procentpoint mere end året før, mens gennemsnitsindtægterne landede på 108,80 euro (810 kroner) per værelse ved hver overnatning, hvilket er 9,7 procet mere end året før.
Hoteller i de højere stjernekategorier oplevede desuden en større stigning i belægningsgraden end i economy-segmentet, bemærkes det.
Betegner EM som en succes
Data fra Nielsen Sports peger på, at fodbold-EM i alt tegnede sig for 7,44 milliarder euro (55,5 milliarder kroner) i direkte, indirekte og inducerede effekter på økonomien, mens reklameværdien gennem synlighed i medierne på verdensplan anslås til 571 millioner euro (4,2 milliarder kroner).
”EM i fodbold var en ekstraordinær succes både sportsligt, socialt og økonomisk og har bidraget væsentligt til at positionere Tyskland som et tolerant, mangfoldigt og gæstfrit rejsemål,” siger en talsperson fra det tyske turistråd.
”Ifølge DZT Travel Industry Expert Panel havde omkring en fjerdedel af de internationale rejsearrangører med forretning i Tyskland optaget nye rejsetilbud til europamesterskabet i deres program. 35 procent oplyste, at efterspørgslen efter disse produkter var høj eller meget høj.”
Relaterede artikler:
Spies og TUI: Sportssommer interesserer danskere