Forbrugerne prioriterer udlandsrejser højt, men har fokus på betalingsmulighederne, viser ny international undersøgelse. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Analyse: Øget efterspørgsel på afbetalingsferier

Hvis muligheden byder sig, vil tre ud af fire rejsekunder gerne betale prisen for deres udlandsrejse i afdrag. Det siger i hvert fald ny analyse fra den store rejseteknologikoncern Amadeus.

Fleksible betalingsmetoder af blandt andet ferierejser bliver tilsyneladende stadig mere efterspurgt – årsagen er stigende forbrugerpriser, højere inflation og andre forhold der presser forbrugernes budget.

Rejseteknologikoncernen Amadeus skriver i ny rapport, ”Consumer Travel Spend Habits 2022,” at efterspørgslen på fleksible afbetalingsmetoder for ferierejser er ”ekstraordinær høj.”

Amadeus er kommet frem til konklusionen efter 4.500 interviews i juni med forbrugere i Europa, USA og Singapore, skriver mediet Travel Weekly. Amadeus har også det i blandt andet Skandinavien meget udbredt GDS- (Global Distribution System) reservationssystem med samme navn, Amadeus.

De adspurgte kunne vise interesse for flere områder. 42 procent sagde, at udlandsrejser havde ”høj prioritet” de kommende 12 måneder, 32 procent sagde turisme i deres eget land, 28 procent prioriterede også at bruge penge på online-underholdningsmuligheder, 27 procent satte restaurantbesøg højt, 25 procent ville købe nyt tøj, mens 20 procent ville bruge penge på en ny bil eller boligindretning.

Lavere rejsebudget
Deltagerne i undersøgelsen ville i snit spendere over 15.000 kroner på udlandsrejser de kommende 12 måneder. Tallet er et par tusinde kroner lavere end i 2019, året før coronakrisen, oplyser Amadeus.

Men 75 procent af deltagerne i undersøgelsen svarede også ja til muligheden for at afbetale deres udlandsrejse – enten i rater eller efter princippet ”køb nu, betal senere.”

Amadeus’ direktør for betalingsløsninger, David Doctor, siger: ”Researchen viser, at forbrugerne prioriterer rejser over andre udgiftsområder. Men det er vigtigt at notere det store ønske hos nogle forbrugere om, at de kan afbetale deres rejser. Men rejseudbydere, der sælger via for eksempel afdrag, skal naturligvis også foretage en risikovurdering på dette område.”

Relaterede artikler:

Inflation får kunder til at vælge billigere rejser

Rejsebranchen har ”mange leverandørproblemer”

“Luftfartsstrejker påvirker tilliden til rejsebranchen”