Færøernes flyselskab Atlantic Airways har valgt at satse på det internationale marked for ACMI – Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance – for at imødegå den uventede konkurrence fra SAS på hovedruten til København.
Den 26. marts startede SAS flyvninger på ruten mellem København og Vagar på Færøerne og afbrød ved samme lejlighed det mangeårige tætte samarbejde med Atlantic Airways.
”Konkurrence er normalt sundt”, sagde Atlantic Airways netværk og charter manager Pætur Rasmussen på et European Regions Airline Association (ERA) møde i København, men han tvivler på, at passagerunderlaget er stort nok til to flyselskaber.
“Indtil nu har der været udbudt omkring 250.000 sæder årligt og vi har haft omkring 180.000 passagerer, hvilket giver en load factor omkring 70%. SAS kommer med yderligere 120.000 sæder, og jeg ved ikke hvor mange nye passagerer, SAS medbringer – måske 20.000? – det vil bringe load factoren ned til omkring 50%, hvilket er usundt for begge flyselskaber”.
Atlantic Airways havde forberedt sig på øget konkurrence gennem de seneste fire-fem år siden lufthavnen i Vagar fik sin forlængede landingsbane, men havde ikke regnet med, at konkurrencen skulle komme fra SAS på hovedruten, men snarere på en rute, der ikke allerede betjenes.
Atlantic Airways driver to Airbus A319 og en A320, men trafikken er stærkt sæsonbetonet med omkring 40% i perioden fra midten af juni til slutningen af august. Resten af året benyttes flyene bl.a. til charterflyvninger – især for norske rejsearrangører.
Lige nu arbejder Atlantic Airways på at opnå IATAs Operational Safety Audit (IOSA), som man forventer at få i september. Det vil åbne en ny mulighed for det lille flyselskab med at tilbyde flyene til wet lease, hvor flere flyselskaber stiller krav om IOSA godkendelse.