Atlanttrafikken har bedre betingelser end Europatrafik

lufthansa Airbus A380LUFTFART: Lufthansas koncernchef vil gerne ekspandere mere mellem Europa og USA, fordi det er et givtigt marked med en rimelig konkurrence uden den store overkapacitet.

Det er ikke overraskende, at SAS – på trods af manglende partner – har haft et godt år med trafikken over Nordatlanten. Det har andre også. Blandt andet fordi selskaberne ikke indtil nu har været presset ud i en lavpriskonkurrence og medfølgende overkapacitet.

Noget i det retning sagde koncernchef Christoph Franz også forleden, da han blev interviewet i Today in the Sky.

”Vi vil helt bestemt med i det marked, som bare gror, men vi vil ikke gå enegang. Vores ekspansion vil bliver gennemført i et tæt samarbejde med United og Air Canada.”

Det vil ske i Atlantic plus, plus – et joint venture, som SAS blev udelukket fra, fordi konkurrencemyndighederne krævede det, og så ofrede Lufthansa tilsyneladende sin tætte partner i Star Alliance. Den egentlige forklaring har vi endnu til gode.

”Nordatlanttrafikken har vist sig at være en særdeles levedygtig del af den globale langdistancetrafik, også hjulpet af rimelig kapacitetsudvikling end andre steder i verden, ” sagde Franz og talte heller ikke ved denne lejlighed om Norwegians indtræden på markedet i den kommende vinter.