Bravo Tours på Ferie for Alle 2023. (Foto: Joakim J . Hvistendahl)

Atter overskud hos Bravo Tours

En markant stor rejselyst og 130.000 gæster bidrog til, at Bravo Tours i 2022 kom ud med et overskud før skat på 23,6 millioner kroner. Rejsearrangøren forventer i 2023 at sende 150.000 gæster på ferie.

Bravo Tours 1998 A/S er ikke et selskab, der blev etableret for 25 år siden, som navnet ellers kunne antyde. Det er selskab, som blev stiftet den 26. oktober 2020 efter en konkurs i TravelCo Nordic A/S, der drev det oprindelige Bravo Tours.

Nu har det “nye” Bravo Tours præsenteret resultatet af regnskabsåret 2022, og i modsætning til 2021 er der atter sorte tal på bundlinjen, efter at rejsearrangøren havde sendt 130.000 gæster afsted på ferie.

Årets resultat udgjorde et overskud før skat på 23,6 millioner kroner efter en nettoomsætning på 819,2 millioner kroner. Året før var der et underskud på 2,1 millioner kroner før skat.

Indregner man resultatet i datterselskabet BT Air Brokers ApS er overskuddet på 28,6 millioner kroner før skat. I november købte Bravo Tours rejsebureauet Top Tours ApS, og købet har påvirket resultatet før skat med 0,7 millioner kroner.

Smøgede ærmerne op
Det er en bemærkelsesværdig præstation, at Bravo Tours så hurtigt er kommet på fode igen efter en konkurs midt under coronapandemien og en efterfølgende krig i Ukraine, hvilket administrerende direktør Peder Hornshøj også fremhæver i sine kommentarer til årsrapporten.

“Jeg er temmelig stolt – stolt over at vi som virksomhed stod sammen, smøgede ærmerne op og kæmpede det hvide ud af øjnene, da det så meget sort ud, da krigen i Ukraine startede. Jeg er stolt over endnu en gang at konstatere, at vi har et personale og et DNA i Bravo Tours, der gør, at vi kan blive ved med at kæmpe os igennem diverse kriser og store udfordringer.”

Det blev dog en markant stor rejselyst, der reddede året for Bravo Tours, da krigen i Ukraine betød meget store stigninger i transportomkostningerne på grund af brændstofprisernes himmelflugt og den høje inflation. Der skal nemlig ikke meget til for at gå fra et plus til minus, da det er stor volumen og små marginer, der præger branchen.

“Der skal kun 170 kroner per rejse til at skille resultatet fra at være positivt til at være negativt. Sådan er det i vores branche, så derfor skal der kæmpes for hver eneste krone og for at sælge hver eneste plads på flyene, og det er jeg som sagt stolt over, at vi i Bravo Tours står sammen om at gøre hver eneste dag,” forklarer Peder Hornshøj.

150.000 gæster i 2023
Mens der var 130.000 gæster, der rejste med Bravo Tours i 2022, forventes det, at 150.000 vælger den Herning-baserede rejsearrangør i 2023. Sidste år var antallet af gæster præget af en svag start på året som følge af omikronvariantens udbredelse.

Mønsteret med ekstrem stor efterspørgsel i højsæsonen, som det var karakteristisk sidste år, fortsætter i 2023, og det ventes at skabe udfordringer med især hotelkapacitet i Sydeuropa.

“Allerede nu må vi melde udsolgt på rigtig mange hoteller, og situationen spidser til hver dag. Det er ikke kun i Danmark, at der er stor rejselyst, også i store lande som England, Tyskland og Frankrig eksploderer salget af rejser. Med mere end 200 millioner mennesker bare i de tre lande, bliver der altså fyldt godt op på hotellerne, når det går godt som nu,” vurder Bravo Tours-direktøren.

 

Relaterede artikler:

Bravo Tours og Jettime lander 100 millioner-kontrakt

Konkurs i flyselskab kostede Bravo Tours millioner

Bravo Tours har fået ny ejere