På weekendens Rejsemessen for Kvalitetsrejser stod navnlig den egyptiske stand for farverig underholdning med det danske danseensemble Shames el Amar, der på arabisk betyder Sol og Måne. Alle fotos: Henrik Baumgarten

Atter stor tilslutning til rejsemesse

Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen samlede i weekenden atter over 17.500 besøgende, der blandt andet kunne møde et bredt udsnit af turistkontorer og Danmarks førende rejsebureauer.

”Mange udstillere har allerede bedt om planen over stande-pladser til næste års messe, så det tager vi som et godt tegn – dels at de var tilfredse med dette års messe, dels at de kommer igen næste år.”

Det sagde chefredaktør Christian Adamsen fra rejsemagasinet Vagabond tidlig søndag aften til STANDBY.dk – efter Vagabond for 15. år i træk denne weekend afviklede Rejsemessen for Kvalitetsrejser i Øksnehallen i København.

”Et andet tal er, at vi sidste år udstedte 600 udstillerkort til messens udstillere – i år blev det til 780, altså et tegn på, at udstillerne i år havde vurderet at der var behov for flere medarbejdere på plads i Øksnehallen for at tale med gæsterne,” siger Christian Adamsen. Fremgangen i antal udstedte udstillerkort skyldtes udover mere personale på standene også, at der i år var flere udstillere end sidste år, omkring 200 endte tallet på.

Klik for stort foto. USA er naturligvis største fokusområde for USA Rejser, men bureauet har blandt andet også rejser til Bahamas. Fra venstre produkt- og marketingchef i USA Rejser, Christian Willumsen, Brittany Hepple og Maria Grazia Marino fra Bahamas Tourist Office’s Europa-kontor i London, samt Nicolai Hjorth, COO og salgschef i USA Rejser.

Rejsemessen var åben for publikum lørdag og søndag, men også lidt sidst på eftermiddagen om fredagen. Inden publikum blev lukket ind var der workshop for rejsebranchen mellem klokken 13 og 15.30 – i den periode kunne aktører fra rejsebranchen møde rigtig mange kolleger på højt niveau. Her arbejdede de dels med deres stande, men fik også talt og minglet med kolleger fra andre rejsebureauer.

De over 17.500 besøgende på årets rejsemesse i Øksnehallen dækker primært besøgende der havde betalt for at komme ind, udstillere, ikke-udstillere fra rejsebranchen, der måske kunne inspireres til at deltage næste år, samt presse.

”Jeg har kun hørt tilfredshed fra udstillerne, de taler om et godt publikum, der enten købte rejser på messen eller nu efterfølgende skal have tilsendt rejsetilbud,” sagde Christian Adamsen søndag efter messen var lukket.

Tysk hotelkæde vil tiltrække flere danskere
En af de mange udstillere på Rejsemessen for Kvalitetsrejser var den 45 år gamle tyske samarbejdsorganisation Ringhotels med omkring 100 medlemmer i selve Ringhotels, mens dets andet varemærke ”Gast im Schloss” tilbyder ophold på 12 slotte rundt om i det store tyske rejseland.

Klik for stort foto. Samarbejdspartnere i Global Alliance of Private Hotels Ringhotels, direktør for Small Danish Hotels, Jørgen Christensen, med salgsdirektør Petra Weindl fra tyske Ringhotels.

Ringhotels stod på rejsemessen sammen med sin danske fætter Small Danish Hotels – de er begge med i Global Alliance of Private Hotels med foreløbig seks kæder med næsten 1.000 privatejede hoteller i 70 lande. Snart kommer der endnu et medlem som dækker blandt andet Australien og New Zealand.

”Vores medlemmer i Ringhotels har i snit 50 værelser og fra tre til fire plus stjerner; vi har almindelige hotelophold, men også en række pakker med besøg på hoteller i for eksempel vin-områder, gourmet-oplevelser eller gode muligheder for cykling i naturen – flere af vores hoteller har egne bistader så de kan servere hjemmelavet honning til gæsterne,” sagde salgsdirektør Petra Weindl fra Ringhotels til STANDBY.dk – hun vil gerne have flere danske gæster til kædens hoteller og deltager blandt andet også på store Ferie for Alle i Messecenter Herning.

Hjørne for luksusrejser
Discovery Travel og Peacock Travel, der med Estelle og Christian Torp har samme ejer, havde deres eget ”indhegnede” område på rejsemessen, The Exclusive Travel Corner. Til at besøge det havde de indbudt deres kunder, der ofte køber rejser i den rigtig dyre ende af skalaen.

En nyhed fra Peacock var, at rejsebureauet fra Hellerup for nylig også er begyndt at sælge eksklusive skirejser med Christian Riiber som ansvarlig for dette nye nicheområde. Der tilbydes skirejser til Alperne, USA og Canada samt Japan. Her er rejser fra for 15.000 kroner, mens de dyreste koster op mod 60.000 kroner.

Klik for stort foto. Fra Discovery Travel og Peacock Travels stand for luksusrejser ses fra venstre medejer og direktør for Discovery, Estelle Torp, Kate Dicks, salgsdirektør for blandt andet Norden hos Belmond, der repræsenterer fornemme hoteller, togrejser og flodkrydstogter, salgs- og produktansvarlig hos Peacock, Bo Finn Poulsen, og salgschef for skiområdet samme sted, Christian Riiber, samt medejer og direktør for Peacock, Christian Torp.

Peacock Travel håber på årsbasis at kunne sælge omkring 100 skirejser med to personer på hvert rejsebevis – men der bliver også rejser for familier.

Relaterede artikler:

Klar til Københavns rejsemesse

Dansk rejsebureau øger på Caribien

Hotelkæde har boom af danske gæster