EU roser SAS’ hjemmeside

“Det er meget glædeligt, at EU påskønner SAS for at give tydelig information,” siger kommerciel direktør i SAS, danske Lars Sandahl Sørensen.



Efter EU indførte øget forbrugerbeskyttelse, mente EU, at det var på tide at kontrollere flyselskabers og rejsebureauers hjemmesider – for at se om forbrugernes rettigheder blev overholdt. I samarbejde med branchen kom checkliste med 14 fundamentalt nødvendige punkter for at garantere forbrugernes rettigheder.



Blandt disse er, at skatter og afgifter vises fra første skærmbillede, at vilkår for billetter er tydelige, at der ikke sker diskrimination af bl.a. nationalitet og bopæl ved prissætning og at nonstop-flyvninger tydeligt fremgår.



I forbindelse med flybranchens markedsføring blev 61 hjemmesider undersøgt for korrekte prisoplysninger og kontraktvilkår. 15 dumpede, skriver tv2.dk



De fleste overtrædelser sker i tre hovedgrupper: skatter, kort- og reservationsgebyrer vises først senere i bookingforløbet; urimelige aftalevilkår som forvalgte rejseforsikringer og lignende samt kampagnetilbud , der er svære eller umulige at finde.



EU offentliggjorde torsdag liste over 67 flyselskaber, der var undersøgt for, hvorvidt de overholdt EU’s forbrugerlovgivning. Blandt de 67 havde 52 en hjemmeside, der opfyldt alle krav.



Travelbroker.dk oplyser, at pressemeddelelsen fra EU ikke har Air France KLM og British Airways blandt de 52 selskaber. Listen blev præsenteret på pressemøde af EU’s forbrugerkommissær, Meglena Kuneva, og den danske forbrugerombudsmand, Henrik Øe.



Air France KLM og British Airways havde ikke reageret på EU’s henvendelser om at rette ind i forhold til de nye regler, oplyste EU-kommissæren.



Blandt de 36 selskaber, der har bekræftet overfor EU, at de vil ændre salgsinformation på deres hjemmesider, er Cimber Sterling, Norwegian og svenske Skyways.

Skrevet af