Fredagsklummen – Ryanair er ikke spor interesseret i Københavns lufthavn

Af Ejvind Olesen



DER ER MANGE indlysende grund til, at Ryanair ikke er interesseret i at rykke fra Sturup i Malmø til København, fordi det bliver 90 kr. dyrere fra august ellers september at flyve fra svenske lufthavne.



For det første bliver det klart dyrere, hvis Ryanair skal betale de ordinære takster i Københavns Lufthavn. Og det skal selskabet naturligvis.



For det andet vrimler det med flyafgange til Ryanairs primære base, nemlig London. SAS og British Airways har på det nærmeste en luftbro, suppleret af Sterling og Easyjet samt – indtil nu – tre ugentlige afgange med Varig.



Eneste interessante mulighed kunne være Dublin, men her er trafikken ikke stor nok til at flytte. Det er i øvrigt yderst tvivlsomt, om den er tilstrækkelig til en nyåbnet rute med Ryanair fra Sturup. Hvis det var så godt havde Air Lingus vil ikke givet op, oven i købet to gange. De danske charterselskaber havde vel heller ikke opgivet Irland, hvis de var trafik nok.



DET ER KORT sagt spil for galleriet. Ryanair siger også, at man har droppet planerne om yderligere 11 ruter ud af Sverige.



Jeg vover den påstand, at Ryanair aldrig har drømt om at oprette ekstra elleve ruter fra et land som Sverige, eller Danmark og Norge for den sags skyld.



FlyMe overvejer ifølge Børsen også at flytte sin rute fra Malmø til København. Selskabet skulle også være interesseret i at få base i København for at flyve til Stockholm, Oslo og Helsingfors, hvis den svenske flyskat kommer.



Mon dog ? Mon ikke FlyMe er mere optaget af, at det hele kan ende med en sammensmeltning med Sterling i et fælles nordisk selskab.



Det er der noget mere perspektiv i end at bruge Københavns Lufthavn i et politisk spil i sit eget land. Afgifter eller ej.



NU MANGLER vi bare, at SAS i Sverige skal komme ud med meldingen om, at hvis skatten kommer, rykker man hele butikken til København. Hidtil har SAS direktør Anders Ehrling blot påpeget de alvorlige konsekvenserne til vil få for turismen til Sverige.



Han kunne faktisk godt have sagt, at en afgift på 400 kr. eller mere for businesspassagerer vil få flere af svenske kernekunderne til at rejse med selskabet fra Københavns Lufthavn, i hvert fald dem fra Sydsverige.



Men, det gjorde han ikke. Det gør de nemlig allerede!



Hvad mener du. Tror du Ryanair eller FlyMe kommer til at flyve fra København ? Svar i quick poll.

Skrevet af