Stort overskud i Sun-Air

Som vist nok det eneste større danske ruteflyselskab fik Sun-Air of Scandinavia overskud i det regnskabsår, der sluttede med udgangen af september. Det blev på 23,4 mio. kroner før skat mod 16,5 mio. kr. året før.



Sun-Air, der bl.a. flyver ruteflyvning i franchise-samarbejde med British Airways samt charterflyvning, havde i sidste regnskabsår en omsætning på 196 mio. DKK. Passagertallet var i fjor 120.000, hvilket hovedaktionæren, stifter, ejer og adm. direktør i det familieejede flyselskab, Niels Sundberg, overfor Take Off betegner som ”stabilt.”




”Passagertallet har holdt sig i ro, vi har altså heller ikke tabt passagerer på vores otte ruter primært indenfor Skandinavien, men også til Edinburgh og Manchester,” siger Niels Sundberg. Han tilføjer, at Sun-Air hverken har planer om at få jetfly eller blive lavprisselskab.




”Fik vi fx. et lille jetfly til ruten mellem Billund og Manchester ville vi bruge tre gange så meget brændstof, have plads til mindre bagage og færre passagerer – for blot at komme 20 minutter før frem. Men vi kigger efter endnu to fly til de ni rutefly, vi allerede har,” siger Niels Sundberg og fortsætter:




”Der kommer mere konkurrence fra lavprisselskaber. Men ikke mange af disse vil overleve. Vi har prøvet at give den som lavprisselskab, men det virkede ikke. Skulle vi være lavprisselskab, skulle vi ikke have base i Billund eller Danmark, men være et sted med rigtig store passagermængder. Vi vil hellere prøve at flyve ud og hjem når der fx. passer den fuldt betalende forretningsmand.”



Selskabet med 119 ansatte – der er ikke blevet fyret nogen eller blevet reduceret i lønningerne i forbindelse med fx. 11. september – har tre typer tomotorede propelfly med plads fra 18 til 60 passagerer.

Skrevet af