Kommentar

Det er nu det gælder, både i Stockholm og i USA. I Amerika er det Super Tuesday, og i Stockholm samles SAS bestyrelsen til et af de vigtigste møder i meget lang tid. Ingen af stederne får vi resultatet før i morgen, men derfor kan man da godt vove et tip. Take Offs redaktør kommer med sine bud.





Hillary Clinton skal for alvor bestå sin prøve i dag i 22 amerikanske stater med primærvalg. Det er der også andre kandidater, der skal, men hun vil af mange grunde blive særligt bedømt på sin indsats.



Mats Jansson, præsident i SAS, skal også for alvor træde i karakter. Han bestemmer ganske vist ikke selv. Så langtfra. Det gør Hillary heller ikke. Hun er afhængig af sine vælgere. Mats Jansson er afhængig af sin bestyrelse – og af sine ansatte! Det sidste kan blive det værste.



Det er et bugnende bestyrelsesprogram, der venter. For det første er der altså årsregnskabet. Der er masser af undskyldninger, hvis det ikke bliver ca. 1.500 mio. kr. som årsresultat, som nogle analytikere forventer. Eller 980 mio. kr. som andre frygter, eller 4.000 millioner, som nogen mener det bør være. Aktionærerne aner ikke, hvad de skal tro. Derfor stod kursen bomstille i går på børsen i København.



Det er ret oplagt at tro, at udgifterne før og efter Q 400-flådens endeligt i SAS-regi har kostet omkring èn milliard kroner. Det kan ikke undgå at præge årets resultat. Til gengæld er det gået overraskende godt med salget, mens underskuddet bare vokser i flere datterselskabet. Nok omkring 200 mio. kr. i SGS (Ground Service).



Inden styremødet i dag må man tro på følgende: Der ligger to indstillinger fra en Styregruppe om datterselskabernes fremtid. Èn med udlicitering, èn uden, men med hårde beskæringer. Bestyrelsen vælger nok den sidste.



Der er forventeligt indgået et forlig med Bombardier om levering af den nye generation af Q 400 fly om et par år, og i den pris er indregnet kompensation for svie og smerter. I mellemtiden har SAS sikret sig normal regionaltrafik, men til en dyrere pris.



Besparelser fortsættes over hele linien, sådan at man kan minimere den forskel på omkring 25 procent, der er i SAS` udgifter i forhold til sammenlignelige konkurrenter. Samtidig får vi igen en lang udredning om frygten for højere oliepriser og kommende miljøafgifter.



Strategiplanen fortsætter, og første skridt tages til allerede på et møde i marts at kunne vedtage en investeringsplan af nye fly for milliarder i perioden efter 2011, blandt andet om den interkontinentale afdelings størrelse.



På TV allerede i nat og i morgen tidlig kender vi valgresultatet fra USA, formentlig med Hillary som kneben vinder. Inden børserne åbner i morgen, kender vi sikkert også beslutningerne i SAS. Og nogle timer senere holder Mats Jansson pressemøde i Stockholm.



Spændende døgn venter.


Skrevet af