En typisk returflyvning fra Skandinavien til en europæisk hovedstad udleder 300 kg CO2 for en passager og koster passageren ca. 4,50 Euro at kompensere.
Sådan ser regnestykket ud for SAS, der lancerer muligheden for frivilligt at neutralisere det CO2-udslip som en flyrejse udløser.
Og vi kan så alle betale lidt ekstra for billetten og være med til at støtte en miljørigtig industriproduktion, der gavner miljøet.
Det er svært at sige noget dårligt om selve projektet: sympatisk og konstruktiv tænkt og økonomisk på et niveau, hvor alle vil kunne være med.
Den voksende globale opvarmning har ændret sig fra en bekymrende for lidt miljøflippere uden folkelig appel til aktuelt at være den vigtigste politiske dagsorden i Europa.
Forklaringen er lige til. Problemet er reelt. Det er i kraft af besynderlige udsving i naturens luner og temperaturer synligt for os alle. Det bekymrer derfor flertallet af vælgerne i den industrialiserede verden. Og dermed er det en automatisk dagsorden for politikerne. EU’s 27 regeringschefer vedtog i weekenden en handlingsplan, der skal reducere CO2.
Og så er scenen sat for erhvervslivet. Jo flere frivillige ordninger. Jo færre hovsa-tiltag og besynderlige ideer fra politikerne.
Kan den skandinaviske rejsebranche blive duks i CO2-strategien, vil de nordiske landes regeringer nok være tilbøjelige til i første omgang at finde andre steder at udfolde deres foretagsomhed.
I lyset af det er der ganske meget sund fornuft i SAS-tiltaget.
Men det baserer sig på passagerernes opbakning.
Det er den, en gammel jeronimus kan tillade sig at tvivle på. Måske ikke for SAS Business kunder.
Men når selskabet bevæger sig ind i prisfølsomme konkurrenceområder. Så spiller enhver 50 kroneseddel forbavsende nok en rolle.
Og så er viljen til at følge SAS på deres energivenlige vej måske vigende.
Men lad hellere end gerne denne frygt blive gjort til skamme. Især hvis det kan holde politikerne fra fadet.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

