Lindegaard: ”Business is local”

Med store minoritetsinteresser i såvel airBaltic som Estonian Air er tanken om dannelsen af et fælles, baltisk flyselskab efter SAS-modellen ellers nærliggende, men den idé afviste Jørgen Lindegaard kontant: ”Vores strategi er klar, at forretningen skal være så lokal som muligt, det er også derfor vi har opsplittet SAS i tre nationale selskaber nu” sagde koncernchefen på gårsdagens debatmøde. Her mødtes han med cheferne for Estonian Air, danske Børge Thornbech, og airBaltic-chefen Bertolt Flick.

De to baltiske flyselskaber er i dag reelt inkorporeret i SAS-koncernen, selvom SAS kun ejer lige under halvdelen af selskaberne. På spørgsmålet om, hvorfor SAS har takket nej til at overtage det tredje baltiske flyselskab, Lithuanian Airlines, sagde Lindegaard, at forsøget havde været gjort tidligere, men at SAS ikke havde kunnet opnå samme aftalegrundlag med den litauiske stat, som man har i letland og Estland. I stedet arbejder SAS – gennem især en aggressiv vækststrategi hos airBaltic – på at overtage stadigt større markedsandele i Litauen. airBaltic har i dag 25 % af alle passagerer i Vilnius, mens markedsandelen i Riga er over 50 %. I Estland  benytter 54 % af alle flyrejsende Estonian Air.

Skrevet af