Gode slots er afgørende

Der er rift om de gode afgangs- og ankomsttider (slots), og det er ofte så afgørende for flyselskaberne, at de på forhånd opgiver de store lufthavne og gør som Ryanair og satser på de mindre lufthavne. Men vil man have fat i forretningskunderne er det ikke de sekundære lufthavne, man skal satse på. Og kravene om at afgive attraktive slots er større og større til både flyselskaber og lufthavne. Senest har EU-Kommissionen godkendt et samarbejde mellem Air France og KLM, hvis de afgiver 42 slots dagligt. På den måde kan man EU styre monopoler, hvor flyselskaberne selv kan bestemme afgange og ankomster, og give konkurrenterne baghjul. Denne taktik har i flere år givet SAS et millionoverskud på samarbejdet med Lufthansa, hvor konkurrenterne på de skandinaviske og tyske ruter reelt ikke havde en chance. Betingelsen dengang var at begge selskaber skulle afgive fire slots om morgenen og fire om aftenen. Men det er næppe sandsynligt, at SAS og Lufthansa får lov at slippe så billigt næste gang.
(Berlingske Business, d. 06.05.04)

Skrevet af