Priskrig i luften over Kina

De europæiske flyselskabers kamp om flypassagererne er også nået til Kina. For at stimulere trafikken og lokke udenlandske selskaber til har de kinesiske myndigheder det seneste år uddelt landingstilladelser i en hidtil uset grad, og mange selskaber har allerede åbnet nye ruter til kinesiske millionbyer, heriblandt eksempelvis Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Lufthansa og SAS har allerede åbnet nye ruter til kinesiske millionbyer.
Selvom det kinesiske marked er enormt og spås at vokse yderligere, vil det næppe vokse med den hast, som antallet af udbudte flysæder er vokset, 35 procent sidste år. Det fører til priskrig, og det er mere, end hvad alle selskaber kan klare. Eksempelvis har det tyske selskab LTU allerede kastet håndklædet i ringen efter kun 18 måneder på ruterne fra Düsseldorf til Beijing og Shanghai.
Priskrigen sætter dagsorden blandt turister og studerende, men kampen om de givtige erhvervskunderne koncentreres om service, ikke mindst muligheden for at sove om bord på den lange flyvning. Og uagtet at prisen på en returrejse om bord på et fly med særlige sovestole (flat beds) ligger på omkring 30.000 kroner, er netop denne service med til at lokke erhvervskunder til.
(Børsen 07.12.2005)

Skrevet af

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.