British Airways’ moderselskab, International Airlines Group, der omfatter BA og spanske Iberia, køber nu British Midland, BMI, af Lufthansa for ca. en milliard kr. Tabsgivende BMI største aktiv menes at være dets mange landingstilladelser i Europas største internationale lufthavn, London Heathrow. BMI har 8,5 procent af de såkaldte ”slots” i Heathrow, kun British Airways har flere. BA’s overtagelse af BMI forventes at ske i det nye år. Overtagelse skal godkendes af konkurrencemyndighederne. BMI’s bestyrelsesformand er i øvrigt danske Vagn Sørensen.
Lufthansa har også forhandlet med engelske Virgin Atlantic om Sir Richard Bransons flyselskab, der kun flyver langruter, kunne overtage BMI.
I en udtalelse om, at ærkerivalen BA nu får BMI, siger Sir Richard Branson, i følge BBC: “BA er i forvejen største indehaver af slots i Heathrow, handlen styrker BA’s monopol og vi vil bekæmpe dette. Aftalen er dårlig for kunderne, for luftfartsindustrien og for Storbritannien.”
BA flyver i Oneworld-alliancen, mens BMI er i Star Alliance, som dermed mister sit eneste medlem i Storbritannien.
BMI har 3.600 medarbejdere og landede sidste år med et underskud på ca. en milliard kr.
BA har allerede bebudet behov for at omstrukturere BMI pga. dets store underskud. Dette vil koste arbejdspladser,” siger IAG’s koncernchef, Willie Walsh.
BMI har også de to datterselskaber, bmibaby og bmi regional, disse kan Lufthansa ifølge aftalen prøve at sælge til anden side. Lykkes det ikke, bliver BA’s pris for hele BMI-gruppen mindre.
Allerede i 1987 blev SAS storaktionær i British Midland, men solgte siden en del af og siden hele sin aktiepost til Lufthansa.