BA-gruppen får nyt langruteselskab

5

LUFTFART: International Airlines Group (IAG), moderselskab for bl.a. British Airways, har sat navn på sit kommende lavpris-langruteselskab og oplyst de første destinationer. De første langruter bliver ud af Barcelona. Konkurrenten er Norwegian.

Level bliver navnet på IAGs kommende lavpris-langruteselskab, der får base i Barcelonas hovedlufthavn, El Prat, som samtidig er hovedlufthavn for IAGs spanske europæiske lavprisselskab Vueling, der skal fungere som fødeselskab for Levels langruter.

Level åbner fra juni ruter fra Barcelona til Los Angeles (to gange om ugen) og til San Francisco Oakland (tre gange om ugen), plus argentinske Buenos Aires med tre ugentlige fly og Punta Cana i Den Dominikanske Republik med to fly om ugen.

Så Levels to første Airbus A330-200 får travlt. Flyene får 21 premium economy-sæder og 293 på economy.

Levels to første fly får besætninger fra Iberia, der er med i IAG.

Skriv en kommentar

5 Comments on "BA-gruppen får nyt langruteselskab"

Notify of
avatar
Gunnar
Gunnar

De kommer mest av alt til å konkurrerere mot seg selv, og ikke Norwegian. Komisk å gå rett i konkurranse med Iberia. Ta Iberia staff, og to Iberia fly, og fly til USA fra Spania. Virker som sjefen for IAG, har mistet fullstendig fokus, i sin Norwegian-paranoia.

Mikael
Mikael

DY startede jo heller ikke med at flyve fra LGW til OAK, vel? Hvis man vil konkurrere med DY er man jo nødt til at starte et sted og lidt væk fra den store konkurrent, mens man afprøver konceptet og opbygger en forretning.

Jeg undrer mig mere over at man ikke bare udvider VY, der allerede har base i BCN.

Gunnar
Gunnar

Mulig jeg ikke skjønner dansk. Men ruten LGW-Oakland/San Francisco, er nok et tegn på IAGs Norwegian paranoia. De velger BA til å kopiere og konkurrere med low cost selskp, til en secondary flyplass i California. -IAG har 2 legacy carriers, og en low cost; IB, BA og Air Lingus. Denne massive maskinen er åpenbart ikke nok, men de skal etablere et 4. selskap, for å konkurrere med et selskap som har et par prosent av det transatlantiske markedet. -Uansett, de kannabaliserer bare sitt eget selskap, Iberia, og antakelig være en liten trussel mot DY.

Jakob
Jakob

Det må være dejligt at være så altvidende inden for luftfart. Måske du selv skulle til at starte flyselskab siden du har så stor indsigt i markedet for flytrafik…

Tommy Dahlberg
Tommy Dahlberg

Det hele er nok hellre en plan for å tvinge trafikk, ansatte og fly over i et nytt selskab hvor man har lavere kostnader, ingen dyre pensjonsavtaler, nye ansettelsesavtaler og så vil man se at en etter en kommer de tradisjonelle flyvningene til legacy-selskapene blive overført til low-cost regimet. Enkleste måte å knuse fagforeninger, organiseringer, lønns og arbeidsforhold. Nytt selskap, nye kontrakter, nye betingelser.

wpDiscuz