Fredagsklummen – Sterlings flyplan skal være garant for nordjysk succes

Af Ejvind Olesen



“HVEM KAN matche os, vi har jo elleve daglige afgange mellem Aalborg og København. Vi tager Sterlings udspil helt roligt,” fastslog Søren Svendsen fra SAS indenrigsafdeling forleden, som en kommentar til Sterlings start i september på ruten mellem København og Aalborg.



Det lyder umiddelbart rigtigt. Cimber Air kunne i hvert fald ikke, og gav op. Mest fordi selskabet var nødt til at holde et fly på ruten og flyve helt uproduktive returflyvninger midt på dagen. Og nok også fordi det ikke var en decideret lavprisrute, men tværtimod ruteflyvning med et mindre fly til næsten de samme priser som SAS.



SAS har den fordel, at en del af passagererne skal videre med selskabet ud fra København og har Aalborg- turen med i billetprisen. Det vil de blive ved med. Til gengæld er det ikke helt sikkert, at nordjysk erhvervsliv ikke vælger et Sterling-fly med tidligere afgang fra Aalborg end SAS, og til en billigere pris.



Ingen uden for selskaberne ved, hvor mange lavpriser, der er disponible på et givent fly. Knap nok dem selv. Men SAS råderum med fyldte fly og stamkunder morgen og aften giver ikke megen plads til svinkeærinder. Midt på dagen er appellen begrænset.



HVIS STERLINg skal have succes, skal det være ud fra nogen helt bestemte kriterier. Flyene udnyttes optimalt i løbet af dagtimerne- og kan nå et svinkeærinde fra Aalborg til London og fra København til Oslo, imellem indenrigsruterne. Og en afgang fra Aalborg kl. 6,30 om morgenen til København er altså attraktiv. Det er den yderst rationelle drift, der skal sikre succesen.



Til gengæld kan tilliden hurtigt slås i stykker, hvis flyplanen ikke holder.



Hvad selve lavpriskonceptet angår, kan jeg ikke se hvorfor nordjyderne ikke skulle have de samme muligheder for at komme til London som andre jyder fra Århus og Esbjerg har med Ryanair. Modsat kan jeg heller ikke se eventyrsultne englændere ikke lige så gerne kommer til Ålborg som til Esbjerg og Århus. Med mindre Ryanair er bedre til at sælge billetter i England, end Sterling vil være.



Jeg synes da nok, at Aalborg kunne være mindst lige så spændende en by som de to andre. Hvis jeg altså var englænder, hvad jeg ikke er – men fra Hernings opland. Men Sterling må have hjælp fra både Aalborg turisme og Visit Danmark til at gøre byen mere kendt i Storbritannien end tilfældet er i dag.



STERLING KAN nemlig ikke leve af indbyggeren i Nordjylland alene. Så mange er der heller ikke, selv om de har fået en bedre flyplan end københavnerne hos den nye operatør. Det er og bliver et vovestykke, men Sterlings overordnede fremtid vil være afhængig af vovestykker. I modsat fald nås målet ikke.



Tror du, at Sterling bliver ved med at flyve til Aalborg i 2007 ?



Stem i quick poll

Skrevet af