Rejsebranchen afventende overfor Delta

Af Henrik Baumgarten



En længe ventet nyhed blev officiel torsdag med Deltas meddelelse om at det – konkurstruede flyselskab – vender tilbage til København (læs dén historie på Take Offs hjemmeside, skriv Delta som søgeord)



På torsdagens hastigt arrangerede pressemøde blev det oplyst, at mens antallet af europæisk rejsende til USA sidste år generelt steg 5% var væksten 13% fra Skandinavien.



Et andet argument for den nye rute er, at København er Nordeuropas største krydstogthavn, ifølge Deltas repræsentant kommer 1/3 af de 250.000 krydstogtpassagerer i København fra Deltas baghave i det sydlige USA.



Deltas repræsentant på pressemødet vidste ikke, hvor mange passagerer selskabet forventer på den nye rute – et gæt fra Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup, var 100.000 – cirka en halv procent af CPH’s 19 mio. årlige passagerer.



1,3 mio. af disse rejser til eller fra USA – herefter en stor part med SAS’ direkte ruter til Chicago, New York, Seattle og Washington DC.



Apropos passagerer, så skal f.eks. svenske og norske til København for at bruge Delta. Delta mener selv at en eksisterende interline-aftale med SAS kan bruges, men indrømmer, at det ikke har talt med SAS siden beslutningen om at åbne på SAS’ hjemmebane.



Priserne til den nye rute forventes klar indenfor et par uger. Fra Atlanta har Delta ruter til 194 destinationer.





DET SIGER BRANCHEN OM DELTA



Hvad siger rejsebranchen om den nye rute?



Produktchef Karen Boye fra turoperatøren Billetkontoret: ”Da jeg så det tænkte jeg, at det var meget lidt opfindsomt. Jeg tror ikke Atlanta i sig selv sælger ret meget. Skal vi bruge ruten til leisure skal der være gode priser. Passagererne kan så i Atlanta skifte til Florida, Las Vegas, Vestkysten osv. – ligesom der kan komme noget fly-drive.”



Billetkontoret forventer i år 9.000 USA-gæster – ”en pæn stigning i forhold til i fjor, navnlig på flydrive,” siger Karen Boye.



Fra Danmarks største turoperatør siger USA-ansvarlig



Dorthe Lærke Nielsen:



”Ruten er en glimrende ide. Jo flere direkte fly til USA jo bedre, f.eks. kan vi med Delta håbe på bedre forbindelser til det tidl. Dansk Vestindien. Selve Atlanta er måske ikke lige Stedet, men kan bruges som gateway for kør-selv i Dixieland-regionen med New Orleans, når byen er klar igen, Memphis, Nashville osv. Men det kommer an på Deltas priser.



”USA boomer helt vildt i år. Alle vores leverandører klapper i hænderne. Samlet er vi gået mindst 20% frem – største stigning har været på kør-selv, som tre gange større end i fjor,” siger Dorthe Lærke Nielsen.



Dorthe Hansen, markedschef for VisitDenmark i Nordamerika, er glad for den nye rute, bl.a. fordi mange amerikanere foretrækker egne selskaber. ”Så dette er virkelig fantastisk for det amerikanske marked,” siger hun.



Cimm Barslev har to kasketter på i denne sag. Primært er han chef for SAS Danmarks leisure, men også formand for den danske SeeAmerica-komite:



”En naturlig del af moderne flyindustri er konkurrence – selv om vi ikke har set de største trafikstrømme til Atlanta,” siger Cimm Barslev og tilføjer, at det er en kommerciel beslutning andetsteds i SAS om interline-aftalen med Delta.



”Delta kan tage trafik fra SAS, omvendt vil den nye rute og destination få markedet til at udvide sig,” siger han og tilføjer: ”Men Deltas finansielle situation med Chapter 11 gør ikke Delta til det hotteste kort – og SAS’ salg til USA er rimelig fornuftig i øjeblikket.”



Direktør Frank Brandt Jacobsen fra Check Point Travel i Århus, der bl.a. laver rejser til USA samt Syd- og Mellemamerika:



”Jamen, vi kan bruge Delta-ruten til meget, hvis de overlever og kommer med gode priser. Jeg ser dem ikke som en konkurrent til SAS, der i forvejen har et godt amerikansk produkt gennem sit samarbejde med United og Air Canada. Men USA er vigtigt for os, den er den destination som har haft den højeste vækst det sidste halvandet år.”



OGSÅ CONTINENTAL TIL KØBENHAVN

Vedholdende, troværdige forlydender sige, at Continental, der ligesom Delta (og Northwest) er i Skyteam-alliancen også er på vej til København. Selskabet har i forvejen omringet København med ruter til Oslo, Stockholm, Berlin og Hamborg.



Om en mulig rute fra f.eks. Newark til København bliver til noget, efter nyheden om Delta, vil den kommende tid vise. Måske offentliggør Continental nyheden om den nye rute til Newark i næste uge.



HB

Skrevet af