Kritik af fortjeneste på no-show passagerer

Flybilletter til lavpris kan ikke refunderes, når de først er betalt og kunden ikke møder frem til flyafgangen. Men flyselskaber eller rejsebureauer beholder også den del af billetprisen, der dækker skatter og afgifter, selvom disse penge aldrig bliver sendt videre til staten og lufthavnene.



”Det er ikke rimeligt, at flyselskaber eller rejsebureauer beholder det beløb, som skulle være betalt til skatter og afgifter,” siger Villy Dyhr, afdelingschef i Forbrugerstyrelsen, til Jyllands-Posten.



Også Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, mener, at kunderne skal have skatte- og afgiftsbeløbet retur. ”Det er ikke flyselskabernes penge, og et professionelt og kundevenligt selskab bør sende den del af billetprisen tilbage, når forbrugeren ikke kan benytte en billet, som ikke kan refunderes,” siger Lars Thykier, direktør i DRF. Han anslår, at op til 2% af passagererne ikke gennemfører rejsen og dermed mister de indbetalte penge.



”Hvis kunden henvender sig til os og har den nødvendige dokumentation, kan de få pengene retur,” siger informationschef Troels Rasmussen, SAS Danmark.

Skrevet af