SAS har ikke råd til nye fly

SAS må se til, mens en række af de øvrige medlemmer i Star Alliance går på flyindkøb. Lufthansa, Singapore Airlines, Air New Zealand og Air Canada er blandt dem, der tripper for at få leveret nogle af tidens mest omtalte fly, som typisk enten er A380’eren eller Boeing 787’eren.
”Det betyder ikke noget for mig, at vi ikke kan købe nye fly. Vi har en opgave her og nu, og det handler om, at gøre SAS til et profitabelt selskab,” siger SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, hvis flyflåde tæller knap 300 fly.
Næste skridt på vej mod dette mål er at få skabt lønsomhed på langdistanceflyvningerne til Asien og USA, og derefter vil man i SAS forsøge at planlægge flyvningerne til disse dele af verden på en mere dynamisk måde. Dernæst er planen at skrue op for antallet af langdistanceflyvninger, men det kan tidligst ske i efteråret 2006, oplyser Jørgen Lindegaard. Sidst men ikke mindst leger SAS-chefen med tanken om at tilbyde rejser med Airbus A380’eren ved at købe ikke blot sæder, men et helt produkt hos Lufthansa. Passagererne ville i givet fald blive fløjet med SAS’ egne fly til Frankfurt og derfra videre ud i verden med A380’eren.
(Jyllands-Posten, 3/6)

Skrevet af