Fredagsklummen – Den gode, den dårlige og den rigtig sjove

Af Ejvind Olesen



DEN GODE: Dem var der heldigvis flere af. Den gradvise fjernelse af passagerafgiften, med fuldstændig ophør ved næste årsskifte, er af fundamental betydning for luftfarten og indenrigstrafikken som helhed i Danmark. At svenskerne så kort før nytår barslede med et forslag om at lægge en endnu større afgift på svensk flytrafik, gjorde beslutningen endnu mere værdifuld.



Charterbranchen har haft et af sine bedste år nogensinde. Det lykkedes at tilpasse produktionen bedre end tidligere, samtidig med at danskernes købekraft voksede. De store som My Travel, Star Tour og Kuoni er kommet med på vognen med overskud, og endnu engang imponerede Århus Charter med sin brandsolide virksomhed.



Til den gode kategori hører også, at det ser ud til at lykkes for Jørgen Lindegaard og Co at svinge den tunge skude i SAS rundt, for til februar at kunne fortælle om første overskud i fem år. Ikke stort nok, men dog et plus. Bureauerne og passagerer tog også positivt imod enkeltbillet- systemet, som har gjort det hele meget lettere i en tid med stadig flere lavprisselskaber. SAS Danmark klarede sig pænt efter en lidt svag start og er en meget vigtig brik i familien. Nu venter vi bare på en mere aggressiv linie for linietrafikken i SAS. Og så kan man kun håbe, at de kommende måneders personaleforhandlinger ikke vælter læsset igen



Det er også en overraskende god udvikling, at mange business bureauer har været i stand til at holde, og for nogle endda forøge indtjeningen. Imponerende, når man betænker, at provisionen på flybilletter er faldet bort, og at der er voldsomme udfordringer i den tekniske udvikling. Heldigvis ser de større forbrugere ud til at acceptere, at man også må betale for service i rejsebranchen.



Det hører også med til årets positive nyskabelser, at DFDS blev en mere moderne virksomhed med en klar upgradering af service og komfort i retning af krydstogtslivet. Apropos det sidste også stor ros til netværket om krydstogtsturismens udvikling ind til Københavns Havn.



DEN DÅRLIGE: Her kan uenigheden godt slå igennem. Jeg mener årets mest negative i rejsebranchen var A. P. Møllers beslutning om at sælge – eller måske rettere – forære Maersk Air til Sterling hen over hovedet på ledelse og medarbejdere, netop som et spændende forsøg var sat i gang med at vende netop den skude, som uheldigvis bevægede sig i luften og ikke på vandet. I givet fald havde det nok set anderledes ud. Efter i så mange år at have givet overskud, og efter uheldig ledelseskifte, efterfulgt af en professionel ledelse, fik de ikke en chance.



Det skal ikke forklejne Sterling og Islands handling. Hvis det fører til en positiv udvikling i 2006, og det viser sig at være en reel redningsaktion, som har forhindret, at Maersk Air bare lukkede og blev solgt, vil jeg med største glæde næste år, rykker Sterling op i de positives rækker. Men, som en klog doktor engang sagde: “Man får ikke en rask ud af at lægge to syge i samme seng.” Bevis det modsatte Sterling, og vi siger tak til. Husk den med rettidig omhu, som andre glemte.



DEN OVERRASKENDE: Lad os være ærlige og sige, at det kom som en af årets største overraskelse, at Bravo Tours i Herning blev solgt, overtaget eller fusionerede med et stort islandsk selskab. Det er lidt svært at finde ud af. Bravo Tours har med to dygtige indehavere skabt et bureau, som ikke adskiller sig væsentligt fra alle de andre, men som alligevel har været i stand til at få stort overskud – og blive opkøbt. Fra Herning, overfyldt med rejsearrangører, det er noget af en præstation! Men, niche- produktion er det ikke. Derfor placering i denne kategori. Udviklingen i år 2006 skal vise om vi skal op i den helt positive kategori



Det var også en gedigen overraskelse, at Københavns Lufthavne blev solgt til en fantastisk pris til Australien – bortset fra de 38 procent som staten ikke vil af med. Det fik vi en del ud af her på siden, og to quick poll gav samme resultat. Et flertal synes, at der er en klog beslutning af finansministeren.



DEN RIGTIG SJOVE: Den kom for et par dage siden. Cowi Consult har udarbejdet en rapport, der spår, at der vil blive skabt 1.800 nye job, når broen over Femern Bælt engang begynder. Hvis den gør det.



Det fremadskuende firma fastslår, at der især vil blive brug for svejsere, elektrikere, jord- og betonarbejdere og ingeniører samt folk fra bygge- og anlægsvirksomheder. Det er virkelig stort ! Vi havde faktisk troet, at det var mejerister, bagere, tandlæger og frisører.



De bedste ønsker om et godt nytår med flest positive nyheder i 2006.

Skrevet af