Bedre plads til benene på charterfly

Bedre plads til benene. Det føles sådan, bekræfter ansatte i Bravo Tours. (Foto Preben Pathuel.)

Primera Air, som bl.a. flyver charter for Bravo Tours og Århus Charter, installerer nye sæder med mere benplads efter britisk model i moderne design på hele flåden af Boeing 737-fly.

Det er en kendt sag, at man nu om dage sidder trangt i et charterfly og på turistklasse på rutefly. Og måske rigtig trangt på visse lavprisfly, selv om det dog endnu kun er blevet ved truslen om at flyve stående på ferie.

Nu har Primera Air på sin seneste model 737-700 (fra 2001) totalt renoveret kabinen i moderne farver og med specielt indrettede britiske stole med bedre siddekomfort og fem centimeter mere benplads.

Det med de fem centimeter kan man altid diskutere, fordi afstanden mellem stole, ryglæn og sæder langtfra altid giver samme måleresultat. Hertil kommer antallet af stolerækker, som reguleres op eller ned, alt efter hvilket flyselskab, der er tale om.

De fem cm., som selskabet oplyser om, må altså være i forhold til de øvrige seks af selskabets 737-fly, alle fra år 2000 og senere, som i 2013  skal gennem samme kabine-kur.

Her i vinter skal flyet med den nye indretning flyve på Sharm el Sheikh i Egypten, Madeira, Tenerife, Gran Canaria og Fuerteventura fra Aalborg og Aarhus Lufthavne.