Bekymringer i VisitDenmark

Jan Olsen.

Jan Olsen.

TURISME: I VisitDenmarks seneste nyhedsbrev skriver adm. direktør, Jan Olsen, i sin klumme bl.a.: I juni steg de udenlandske overnatninger 3,6 pct., og juli ser ud til at være gået rigtig godt ifølge de meldinger, erhvervet er kommet med. Forventningerne til august er også positive, hvilket bl.a. hænger sammen med, at tyskernes ferie ligger senere i år end sidste år.

Fortsætter udviklingen året ud, tyder på, at 2014 bliver et rigtig godt turistår med en tiltrængt vækst, som i høj grad er skabt af flere udenlandske overnatninger.

Jan Olsen fortsætter: ”VisitDenmark forventer, at vi er på rette vej. Vores prognoser for de kommende år peger på vækst i antallet af udenlandske turister, og på flere områder er forudsætninger for at skabe vækst i dansk turisme bedre end nogensinde før.

Foreløbige resultater fra Videncenter for Kystturisme viser, at kystturisterne er mere tilfredse med deres ophold i år end sidste år. Især er det glædeligt, at der er mange flere af de vigtige tyske turister, der giver opholdet i Danmark en høj score. Det tyder på, at de mange initiativer til at forbedre service og udvikle produktet, der er taget på destinationer og i erhvervet, nu også kan mærkes og bliver taget godt imod af turisterne.

Imidlertid ser vi også nogle udviklinger både i udlandet og herhjemme, som giver anledning til bekymringer.

Ser man ud over Danmarks og Europas grænser, præger konflikter og uroligheder den internationale scene, og vi har tidligere oplevet, hvordan det kan påvirke rejselysten globalt set. Især sanktionerne mod Rusland kan komme til at påvirke dansk turisme.

På den hjemlige scene er der også grund til panderynker. Selv om det er positivt, at der nu er fundet en løsning på underskuddet efter det europæiske Melodi Grand Prix, er der fortsat risiko for, at den meget positive turismeudvikling i København går i stå – og i værste fald at der kommer færre turister – hvis hovedstadens turismeindsats nedprioriteres i de kommende år. Der er også fremover brug for en stærk regional turismeindsats med en målrettet markedsføring af hovedstaden og muligheden for at tage imod udenlandske journalister, hvis København fortsat skal have vækst i antallet af udenlandske turister.

Vi går med andre ord ind i en meget spændende periode, som kræver, at vi i erhvervet har fuldt fokus på de mange ting, der er gået godt, og tager et kritisk blik på de initiativer, som ikke fungerer”.