Bevæbnede vagter kan være årsag til lukket flyrute

Arkivfoto med kabinebesætning fra Mahan Air.

LUFTFART: Denne måned suspenderede iranske Mahan Air uden forklaring ruten mellem Teheran og København – nu er der teorier om årsagen. Fredag mødtes Mahan med Trafikstyrelsen – endnu uklart om ruten genåbner.

Mahan Air åbnede i juni sidste år ny rute fra den iranske hovedstad til Københavns Lufthavn – men ruten med en ugentlig flyvning i vinterperioden stoppede i midten af denne måned og genoptages i hvert fald ikke her i marts.

De berørte passagerer ud af Danmark forsøges ombooket til andre flyselskaber, bl.a. tyrkiske Atlas Global, der flyver flere gange om ugen mellem København og Istanbul og derfra videre til Teheran.

Mahans beslutning om lukning af ruten fra Teheran til København kan have en række årsager, siger flere kilder med informationer fra bl.a. Københavns Lufthavn til standby.dk

En grund kan være, at selskabet ikke har de danske myndigheders tilladelse til bevæbnede air marshals på ruten – men at Mahan har haft sådanne siden rutens åbning.

En anden årsag kan være at økonomien på ruten ikke er tilfredsstillende, fordi flyselskabet er ramt af amerikanske restriktioner pga, at Mahan tidligere har fløjet militært isenkram til Syrien. De amerikanske myndigheder har for flere år siden meddelt bl.a. luftfragtfirmaer, at de vil få problemer ved at samarbejde med Mahan. Derfor har Mahan, sagde kilde i weekenden til standby.dk, nærmest ingen fragt ud af København.

Iran kræver bevæbnede air marshals

Ved rutinetjek af Mahan Air for nylig i Københavns Lufthavn mødte dansk sikkerhedspersonale angiveligt en iransk air marshal på flyet og kunne ikke få at vide, om han var bevæbnet.

Der må gerne være ubevæbnede air marshals, men skal de bære skydevåben, kræver det en dansk tilladelse, siger kilde.

Et svensk branchemedie har tidligere hævdet, at når Iran Air flyver til Stockholm og Gøteborg, så har svenskerne tilladt en bevæbnet vagt ombord. Det er tilsyneladende et krav fra Irans myndigheder overfor landets flyselskaber, at de skal have mindst en bevæbnet air marshal ombord.

Efter mødet med den muligvis bevæbnede air marshal i Københavns Lufthavn, understregede de danske myndigheder overfor Mahan forbuddet mod en bevæbnet vagt, hvorefter Mahan valgte at suspendere ruten, indtil problemet kunne løses.

Efter suspenderingen bad Mahan den danske Trafikstyrelse om et møde, det blev holdt i fredags. At sikkerhedsspørgsmål måske var en del af dagsordenen for mødet giver mening i forbindelse med en udtalelse fra en talsmand for Mahan Air, Hossein Abdolahi, tirsdag i sidste uge havde til den engelsksprogede danske hjemmeside newstodate.aero

Her sagde han om rutelukningen: ”Årsagen er uoverensstemmelser om regler mellem Iran og Danmark – og før disse er ryddet af vejen, kan vi ikke flyve på ruten.”

Efter mødet i fredags sagde Trafikstyrelsens pressechef, Kim Voigt Østrøm, til standby.dk: ”Det var et godt og konstruktivt møde med Mahan Air. Trafikstyrelsen var bl.a. repræsenteret af vores vicedirektør, Keld Ludvigsen, der bl.a. er ansvarlig for luftfarts security. Uden jeg kender detaljerne, var der på mødet bl.a. drøftelser af såvel de danske som EUs sikkerhedsregler. Det var bl.a. dette, Mahan ønskede en opdatering på. Det blev ikke oplyst om Mahan Air igen vil flyve til København.”