Hård konkurrence om forretningsrejsende fra Aalborg

Sterling går fra seks til otte daglige afgange mellem København og Aalborg for at stjæle forretningsrejsende fra SAS, og samtidig indsætter SAS større fly for at få flere sæder.

På etårsdagen for Sterlings debut på ruten mellem Aalborg og hovedstaden erklærer lavprisselskabet nu krig mod sin største konkurrent, SAS. 

Sterling øger til oktober kapaciteten med 33 procent på ruten mellem Aalborg og København for at kapre forretningsrejsende fra SAS.
”Vi sætter to ekstra daglige afgange ind på ruten. En ekstra morgenafgang fra Aalborg mod København og en ekstra afgang fra København mod Aalborg først på aftenen. Det giver 100.000 pladser mere om året,” siger kommerciel direktør, Michael T. Hansen.

Trafikken på ruten har været i voldsom vækst siden sidste år, hvor Sterling udfordrede SAS og Cimber. Fra august 2005 til august 2006 fløj 374.000 passagerer mellem de to byer. Året efter var det 481.000 passagerer, en stigning på 29 procent, viser tal fra Aalborg Lufthavn. Væksten skyldes ifølge Sterling, at selskabets lave priser – der har tvunget de øvrige selskaber til også at sænke priserne – har stimuleret markedet.

”Alle lever godt på denne rute, og vi tror, den kan udvides yderligere. Men det er klart, at vi med denne satsning vil tage kunder fra de andre. Og vi går helt bevidst efter de forretningsrejsende, som i dag i høj grad flyver med SAS,” siger Michael T. Hansen.

Hos SAS er man ikke bange for at tabe forretningskunder til Sterling.
”Vi har et stærkt produkt, der for en væsentlig del er tilpasset de forretningsrejsende med online check-in, fasttrack i København og service ombord på flyet. Samtidig oplever vi vækst i antallet af virksomhedsaftaler i Nordjylland og forretningsrejsende på ruten,” siger salgs- og marketingdirektør Lars Bording. Han understreger, at ruten er meget vigtig for SAS. F.eks. har SAS sat større fly ind på ruten for at undgå aflysninger, mens Dash8/Q400-flyene står på jorden efter nødlandingerne i netop Aalborg og Vilnius.

SAS har også planer om at øge kapaciteten på ruten mere permanent bl.a. ved fra oktober at indsætte et af selskabets Airbusfly, så der kommer 100 flere sæder både morgen og aften til at imødekomme efterspørgslen. Antallet af daglige afgange fastholdes dog på 22.

(Berlingske Tidende, d. 19. september, 2007)

Skrevet af