Sterling var den største operatør i den jyske lufthavn, og hver fjerde rejsende sad i et af lavprisselskabets fly. Blandt de charterrejsende har ca. 30 pct. af gæsterne fløjet med Sterling, men det er stort set lykkedes for charterselskaberne at finde alternativer, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Situationen er værre for rutetrafikken, hvor Sterling på årsbasis stod for 20 pct. af trafikken. Cimber Air åbnede for en uge siden en rute til Gatwick ved London som erstatning for Sterlings flyvninger til den britiske hovedstad. Desuden åbner flyselskabet Sunair til januar en ny rute til lufthavnen London City. Men kapaciteten er væsentligt mindre.
Sterling fløj desuden til Paris, Oslo og Málaga. Cimber Air øger først til sommer antallet af afgange til Oslo, mens Sunair overvejer at øge kapaciteten til Paris.
Lufthavnen forhandler med flere, men det tager tid at få nye aftaler på plads, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
»Vi forhandler med flere selskaber om at åbne en rute til Málaga i Sydspanien. Det var en populær rute, hvor Sterling havde en belægning på 90 pct. Passagerne er der, og jeg forventer, at vi får en aftale på plads. Men jeg kan ikke sige hvornår,« siger Jørgen Krab Jørgensen, lufthavnschef i Billund Lufthavn.
Sterlings betydning for Billund er dog blevet mindre i de seneste år.
»Vi har større spredning i trafikken end for få år siden, men det er en stor udfordring at skaffe erstatning for Sterling ,« konstaterer Jørgen Krab Jørgensen.
Lufthansa og Air France KLM har på det seneste øget kapaciteten fra Billund til Frankfurt, München og Amsterdam. Desuden har lavprisselskabet Ryanair etableret nye ruter, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.