Boeing klar med løsning på batteriproblemer

Det udbrændte Dreamliner-batteri, som startede hele miseren.

Flyfabrikken er øjensynligt så langt fremme med en mulig løsning, at Boeing nu vil præsentere sin plan for USAs luftfartsmyndigheder.

I morgen skal direktøren for Boeings passagerfly-division, Ray Conner, møde chefen for US Federal Aviation Administration, Michael Huerta, for at præsentere tiltag til, at fremtidige batteriproblemer kan undgås på Dreamlinerne. De 50 leverede eksemplarer har nu i over fem uger stået på jorden.

Accepterer FAA og USAs transportminister, Ray LaHood, Boeings løsningsforslag, kan B787’erne igen begynde at flyve i april, siger kilder til Reuters.

Boeings ingeniører er klar med en række ændringer af det område, hvor batterierne er installeret. Der skal bl.a. været mere afstand mellem batterierne og bedre isolering i battericellerne.

FAA pålagde i starten af januar de otte flyselskaber, som havde modtaget B787, at indstille flyvningerne.

Boeing vil ikke inden mødet med FAA fortælle om løsningsforslagene – men siger blot, at hundreder af ingeniører og teknikere arbejder i døgndrift på at ordne problemet.

De 50 leverede B787 står hos Air India (6 eksemplarer), All Nippon Airways (17), Ethiopian Airlines (4), Japan Airlines (7), LAN Airlines (3), Lot Polish Airlines (2), Qatar Airways (5) og United Airlines (6).