Brancheforeninger har Turismepolitisk Topmøde

”Stærke destinationer – mest værdi for pengene” er overskriften når Danske Destinationer, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Horesta, Kommunernes Landsforening og Turisterhvervets Samarbejdsforum holder topmøde.

”Hvilken rolle skal de nye destinationsselskaber spille i dansk turisme? Hvilke opgaver skal de løse? Og hvilke mål skal de opnå for at blive succesfulde?”

Det er nogle af spørgsmålene der bliver vendt og debatteret tirsdag den 26. marts i Comwell Conference Center i Bella Center når en række store og tunge brancheorganisationer sætter fokus på dansk turisme ved et Turismepolitisk Topmøde.

Heldagsarrangementet holdes i samarbejde mellem Danske Destinationer, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Horesta, Kommunernes Landsforening og Turisterhvervets Samarbejdsforum.

Anledningen er blandt andet den kommende og igangværende omlægning af de danske destinationsselskaber. Dem er der i dag omkring 80 af som får cirka 650 millioner årlige kroner via Erhvervsministeriet. Regeringen og et flertal i Folketinget ønsker fra 2020 tallet drastisk slanket til blot 15-20 i færre, men stærkere enheder.

”Arrangørerne er blandt andet gået sammen om dette arrangement for at vise, at vi står sammen med destinationsselskaberne – men også for at signalere at den nye lov skal gennemføres om hvordan Turismedanmark skal se ud i fremtiden,” siger chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv, Lars Ramme Nielsen, til STANDBY.dk

Vigtige for Danmark som turistmål
På det turismepolitiske topmøde i Bella Center lover arrangørerne, at deltagerne bliver inspireret af ”en række toneangivende eksperter, danske turismevirksomheder og destinationsselskaber, der kommer med deres bud på, hvorfor destinationerne er vigtige for Danmark som turistmål, og hvad de skal fokusere på i fremtiden for at blive succesfulde.”

Arrangementets målgruppe er ledere og beslutningstagere i dansk turisme: virksomheder, destinationsselskaber, kommuner, ministerier, brancheforeninger og organisationer.

Der kommer gennem dagen en række indlæg ligesom der bliver flere paneldebatter.

I en af paneldebatterne giver fire eksperter indenfor områder som PR/kommunikation, dataanalyse, branding/markedsføring og strategisk udvikling deres gode råd til de nye destinationsselskaber.

Firkløveret er Allan Sonne Sørensen fra Ehrenberg Sørensen Kommunikation, Sara Line Bohn fra Bark Rådgivning, Anja Hartung Sfyrla, der netop har forladt VisitDenmark, fra Gottlieb & Co. samt Johan Trærup fra Nextwork.

Hvilke ønsker har virksomheder i turismebranchen til et godt samarbejde med destinationsselskaberne? Det debatterer Mads Bøttger fra Dragsholm Slot, Christian Woller fra Legoland og Peter Høgh Pedersen fra Københavns kommende nye luksushotel Villa Copenhagen.

En anden af dagens paneldebatter har overskriften: Sådan kommer destinationsselskaberne godt fra start. I den deltager Pernille Kofod Lüdolph fra Destination Bornholm, Jens Müller fra VisitVestsjælland, Peer H. Kristensen fra VisitAarhus og Martin Bender fra VisitSydsjælland Møn.

Relaterede artikler:

Dansk rekord i overnatninger fra udlandet

”Vi har netop nu en glædelig politisk opbakning til turisterhvervet”

Nye medlemmer i Det Nationale Turismeforum