Debat: Vinterferien kom som en stor overraskelse for SAS og Københavns Lufthavn





Af Jesper Boas Smith

adm. direktør Bella Vista Travel



Hvis der er noget som vores business class-kunder hader – så er det at stå i lange køer, og/eller blive behandlet som ”kvæg” hvor man bliver udsat for ”sild i tønde” behandling”!



Derfor betaler Business Class kunder rigtigt mange penge ekstra. Og det burde også være en god forretning for flyselskaberne.



I gamle dage betød dette bl.a. ”at der var fleksibilitet i billetterne” – men den undskyldning duer ikke længere, idet alle afgange stort set er udsolgt flere uger før afgang. Så det er i høj grad andre begreber der i dag udgør den væsentligste del af konceptet.



Udover mere plads og bedre sæder ombord, er det (selv i SAS markedsføring) kortere check-ind køer, samt mulighed for Fast Track.



Når man (som vi) skulle på vinterferie med tre børn, overvejede man naturligvis om det er pengene værd. Men konklusionen var, at vi ville undgå utålmodige børn i alen lange køer!



Man får også fine ”priority labels” på sin bagage, idet man fortsat lader passagererne tro, at bagagen kommer hurtigere i den anden ende.

Men det gider vi nu ikke tale om endnu engang. Det kan bare konstateres, at det stort set aldrig fungerer – ej heller når man skal til Dubai. Man har nok sparet den service væk for flere år siden! Det sker aldrig i København, og jeg har i år noteret mig at det heller ikke sker i Stockholm, London, Athen, Nice, New York – eller som denne gang i Dubai.



Denne lørdag valgte vi at køre til Københavns Lufthavn tre timer før afgang, så vi kunne spise på A Hereford Beefstouw i Transithallen, og herefter så gå direkte i seng på SAS-flyet til Dubai. Det skulle siden hen vise sig, at hvis vi ikke havde gjort det, var det tvivlsomt om vi havde nået maskinen.



Alle folk med børn er klar over at der er noget der hedder vinterferie, og at det er en travl periode. De fleste andre almindelige mennesker er også klar over det. Og det står til og med i aviserne.



Så næsten alle ved det – lige bortset fra SAS og Københavns Lufthavn.



For uanset om man følger de gode råd fra avisen, og kommer i god tid, og checker ind hjemme fra, så snorksover både SAS og Københavns Lufthavn.



Det hele starter ellers perfekt lørdag den 9. februar kl. 18, sjovt nok første lørdag i vinterferien og en af de travleste rejsedage for årstiden.



Super hurtig check-ind (Guldkortet) og en rigtig sød SAS pige, der kunne trykke hurtigt på knapperne og havde overskud til at ønske alle en god tur.



Alle smiler og er glade, lige indtil man kommer op til Fast Track. For her er døren er låst og lukket (der mangler kun skiltet ”lukket”) Ingen forklaring eller skilte? Og ingen synlige informationer om åbningstider.



Bemærk at der i link, ud fra andre lufthavne er anført åbningstider for Fast Track, bare ikke for Kastrup!



Selv Oslo er åben til kl. 20. Så en eller anden McKinsey-type konsulent har sikkert siddet med sin regnemaskine og fundet ud af det kan betale sig at ”snyde” de business class kunder, der rejser efter dette tidspunkt. Jeg forstår godt at SAS ikke tør annoncere for dette.



Det betyder at man skal hen til den helt nye og s.k. ”super effektive” security kontrol. Denne lørdag er der en del ”rigtigt sure business class kunder”, og derfor har de stakkels security personer travlt med at anføre, at FAST LANE er SAS’ problem, og det ”har CPH lufthavn intet med at gøre”.



Men så starter bekymringerne! Hvorfor er det, at der i dag står en security mand så langt tilbage, at man ikke kan se nogen security check points endnu? Og dette spørgsmål får man så rigtig god tid til at tænke over.



For før man er igennem security køerne, er det gået 45 minutter! Og dette føles som en halv dag !! Denne dag lukker man nemlig folk ind i ”grupper på ca. 10 – 20 personer” fra hver side af terminalerne.



Det hele er én lang endeløs kø, der IKKE bevæger sig. Og da man endelig kommer så langt at man kan se ”de personer der roder rundt på folk”, – kan man se adskillige (minimum 4 gabende tomme security check stationer der er lukket). Hvorfor er så mange af security check points lukket? Det er jo første weekend i vinterferien.



Restauranten kunne vi naturligvis ikke komme ind på – en stresset tjener anfører, at ”hvis han får et bord” kan de ikke nå at servere før restauranten lukker. Med nød og næppe lykkes det at få noget kedeligt mad før afgang i et cafeteria.



Selve flyveturen og manglende tilpasning af servering på business class på en så kort tur vender jeg tilbage til ved en senere lejlighed.




Skrevet af