Fredagsklummen – Ved at løbe baglæns kommer man ikke foran



Af Ejvind Olesen



DER ER MASSER af gode tanke og visioner i den strategiplan koncernchef Mats Jansson og hans stab lagde frem et døgn før beregnet. På papiret er den nærmest genial. Sælg tabsgivende virksomheder (Grønlandsfly giver nu ikke underskud) , køb nye fly. Koncentrer indsatsen om virksomhedens kerneprodukt, luftfart på hjemmebane. Afblæs enhver form for strejker, sæt belægningsprocenten op (en tredjedel af flystolen van tomme i maj), og lad os så kommer derudad. Opskrift fra enhver lærebog for virksomhedsledelse.



Jeg synes jeg har oplevet det før. Det er, som om historiens gentager sig. Nu under “min” syvende præsident i SAS. Samtidig kan man så i de fleste aviser læse en masse formuleringer og gradbøjninger af, hvad SAS skal foretage sig med baggrund i de samme to-tre analytikere. Hvad med en selvstændig mening ? Endelig er der så fagforeningerne, som bestemt ikke er glade. Sikkert derfor valgte CAU, kabineforeninger at lægge bestyrelsens mening om strategiplanen på den hemmelige del af foreningens hjemmeside.



Det mest overraskende for mig var egentlig, at administrationen i hovedkvarteret i Stockholm skal slankes. Frøsundavik komplekset sælges, og nyt hovedkvarter i mere behersket form opføre i nærheden af Arlanda Lufthavn . Det harmonerer fint med at løbe baglæns og pille pynten af kagen. Måske bliver det næste en nedlagt hangar i i lufthavnen, som det var i Northwest i sin tid. Der var ingen dør i toiletterne for, at personalet ikke skulle opholde sig der for længe.



Men, godt nok, at et måske bureaukratisk opbygget hovedkvarter slankes. Der skal faktisk spares en halv milliard kroner.



Det må da være noget, der kan bruges over for personalet, hvis lyst til strejker er ligefrem proprotional med de lønstigninger og andre goder, de ikke vil være i stand til at hente. De vil fortsat kræve at ligge over kolleger i andre flyselskaber. Men de vil også berettiget kræve, at overenskomsterne overholdes. Og der er fortsat noget, der hedder lovlige strejker.



DET ER GODT, at vicekoncernchef John Dueholm, som er en mand, der ved, hvad han har med at gøre, understreger at de interkontinentale ruter ikke skal beskæres, men tværtimod udbygges, måske med København-Toronto næste år. Uden dem vil pynten virkelig være gået af SAS, og den regionale tilværelse en kendsgerning. Og det ville være en slem bet for Københavns Lufthavn.



Pudsigt i øvrig, at så mange fik fortolket Mats Janssons programerklæring, som om SAS skal til at være et indenrigs skandinavisk selskab. Fordi man koncentrerer sig om er hjemmemarked med over 20 mio. indbyggere, er det ikke ensbetydende med, at de ikke flyver ud i den store verden. Der er heldigvis også mange udlændinge, der har brug for at besøg os.



MEN OM DEN STORE forkromede Baltikum plan fra Jørgen Lindegaards tid om at beherske trafikken i hele Baltikum med Skandinavien, Finland, Polen og de baltiske lande er røget i Østersøen, kan man have sin tvivl om. Jeg er bange for det. Og det er ikke visionært.



Det er aldrig sjovt at løbe baglæns, Hvad enten man er Danmarks Radio eller SAS. Det er en kendsgerning at DR gør det, og desværre synes jeg også, at SAS at gøre det. Det havde unægtelig været sjovere med en mere aggressiv plan end den Mats Jansson fremlagde forleden.


Skrevet af