United Airlines, USA’s næststørste flyselskab, indgav mandag i Chicago som ventet en begæring om betalingsstandsning. Men United flyver videre, og problemerne berører heller ikke samarbejdet med bl.a. SAS i Star Alliancen.
Konkursbegæringen skete efter den såkaldte paragraf 11 (Chapter 11), som tillader selskabet at fortsætte sine cirka 1.700 daglige flyvninger, mens ledelsen forsøger at gennemføre en redningsplan. Selskabet, der har 19% af alle amerikanske flyvninger, er det hidtil største flyselskab, som har indgivet en begæring om konkurs.
United har 83.000 ansatte og en gæld på 14 mia. dollars.
United anmodning om konkursbeskyttelse får ingen umiddelbar betydning for dets flyvninger eller samarbejdet indenfor Star-alliancen.
”Vi flyver videre, og jeg vil ikke spekulere i, hvad vi gør, hvis United indstiller sine flyvninger,” siger informationschef i SAS Danmark, Troels Rasmussen til Ritzau.
I sidste uge afviste den amerikanske regering en lånegaranti til United på 1,8 mia. USD. Betalingsstandsningen kom, selv om det søndag lykkedes United at rejse over 11 milliarder kroner – primært fra banker og finansselskaber.
United håber i løbet af 18 måneder at kunne kæmpe sig ud af betalingsstandsningen. Men der er skræmmende eksempler blandt konkurrenter i samme situation:
Mens Continental to gange genopstod fra betalingsstandsninger, måtte TWA give op og lade sig sælge til American Airlines. Endnu større Eastern forsvandt, og det samme gælder for berømte Pan Am og for Braniff.