En gruppe primære danske mødeudbydere vil være markedsledere i en smal niche. Derfor udvikler otte danske mødeudbydere fremtidens mødekoncept i nichen ”det lærende møde,” hvor mødets indhold er vigtigere end strømlinede lokaler.
For at ruste sig til fremtiden om de lukrative mødeturister har virksomhederne samt Wonderful Copenhagen og Danmarks Turistråd etableret Fremtidens Mødekoncept.
Ifølge projektet vil fremtidens mødemarked bestå af et stort volumenmarked – samt et mindre nichemarked med bl.a. skræddersyede arrangementer. Det er i sidstnævnte kategori, de otte vil gøre sig gældende.
En af deltagerne er direktør for Radisson SAS hotellerne i Danmark, Mogens Stendrup, som siger:
”Mødebranchen har udviklet sig på grundlag af teknik og kundens krav – men har ikke tidligere samarbejdet med vidensinstitutioner om at formidle mødets indhold og budskaber. Vi vil gerne tilbyde kunderne mere, end de forventer, og hele tiden være et skridt foran. Vi vil fx. gerne være sparringspartnere på formidlingsmetoder og indhold.”
Det er første gang, at konkurrerende danske turismevirksomheder indgår et så nært samarbejde. Også for Wonderful Copenhagen og Danmarks Turistråd er projektet en ny måde at arbejde på. De fungerer som sekretariat for projektet.
KONGRESSER TRÆKKER VÆKST I MØDETURISME
I øvrigt blev 2002 det hidtil bedste år for store kongresser i den danske hovedstadsregion, selv om nogle af de mange EU-topmøder er med i statistikken, skrev Børsen i går.
Ifølge WoCo tegnede kongresgæsterne sig for mere end 325.000 overnatninger i 2002 og en omsætning på 813 mio. kr. i regionen – næsten en fordobling i forhold til år 2001. Dermed trak kongresser, virksomhedsmøder og konferencer væksten i erhvervsturismen.
”Men trods en flot fremgang på kongressiden i 2002 havde vi kun en vækst i den samlede erhvervsturisme på ca. 1%,” siger WoCo’s adm. direktør Lars Bernhard Jørgensen.
Fremtidens Mødekoncept gennemføres af Comwell, DGI-byen, Hilton Copenhagen Airport, Hotel Legoland, Hotel Nyborg Strand, Odense Congress Center, Radisson SAS og Øksnehallen.
Projektet har et budget på 2,2 mio., hvoraf halvdelen kommer fra Økonomi – og Erhvervsministeriet.