Fredagskommentaren af Ejvind Olesen

Da SAS i sin tid startede Globetrotter, som et agentprodukt for ferierejser ud i den store verden, var rejsebureauerne godt tilfreds. Her var en mulighed for at skandinaver i deres fritid kunne komme til Thailand, Japan, New York og Afrika for en rimelig pris, som mange-men langt fra alle-kunne klare.

Næsten samtidig fløj SAS også med charterfly i Scanair regi for Stjernerejser. Også et produkt, der kunne købes i alle såkaldte autoriserede rejsebureauer. En populær tid for det nationale flyselskab i rejsebureauerne. Der var masser af produkter på hylderne.

Senere er det gået anderledes. I dag har mange mindre bureauer meget svært ved at se noget udkomme i et samarbejde med SAS. Samtidig med presses det store flyselskab fra mange sider af lavprisselskaber, og gennemsnitsindtægten styrtdykker.

Midt i hele den store omstilling startede SAS så en form for lavprisselskab. En hybrid. Snowflake hører hverken til Intercont-afdelingen eller de tre landes regionale ledelse. I dag er det om muligt endnu mere en hybrid end det var i forvejen. Og netop nu udsat for stærk kritik fra alle sider.

En leder af et lavprisselskab fra Danmark sagde forleden til mig “at når man sælger returbilletter til 675 kr. mellem København og Mallorca 2. juli, så er tåbeligheden fuldført.”



Ingen kan se, hvad det koster at drive Snowflake. Da det ikke er et selvstændigt selskab på nogen måde, kan man ikke konstatere om det flyver med tab, men da personalet aflønnes med SAS-takster, kan det næppe undgås.

Til gengæld kan SAS påstå, at man bruger ledig kapacitet-og måske endda personale “som skylder” nogle flytimer, der ellers ikke ville være brugt.

Til Børsen siger Jørgen Lindegaard: Snowflake skal ikke være et flyselskab. Det er faldet mellem to stole i og med, at vi valgte tre nationale flyselskaber med lavprisstruktur.

Til Berlingske Business siger Snowflakes chef, Ludmilla Lindencrantz, som sikkert snart skal se sig om i organisationen efter et andet job: “Maj er en dårlig måned for os, fordi der ikke er så mange, som rejser i denne måned.” Det sidste kunne hun bare have spurgt charterbranchen om. Det har de vidst i 40 år.

Ludmilla må nok se i øjenene, at Snowflake i fremtiden blot bliver et brand, en betegnelse for de pladser, man ikke kan sælge til en fornuftig pris. Noget de tre lande sætter ind efter behov. “Køb en snowflake-billet til Rom”.

Til avisen siger Ludmilla også: “Hov, stop lige en halv. Snowflake er skam allerede en succes.”

Godt med en glad svensk pige, Jeg synes, hun skal nyde det, så længe det varer.



Hvad mener du?

Skrevet af