Aalborg-København ruten 70 år

Den 4. september fyldte Aalborg lufthavn 70 års jubilæum på ruten til København.

Da ruten åbnede i 1936 var det den første indenrigsrute i Danmark, og i dag den største, med hele tre flyselskaber til at flyve ruten.

Sidste år fløj 523.000 på ruten, men med hele tre selskaber, op til 18 daglige afgange og flere billige billetter, når Sterling åbner priskrigen fra den 18. september ventes mange flere at bruge flyet.

I 1936 kostede en enkeltbillet 25 kr. Det vil svare til 731 kr. i dag, så det er ikke blevet dyrere at flyve, tværtimod.

Dengang fløj man med en Fokker F.VII med en enkelt motor og plads til otte passagerer. Med en marchfart på beskedne 160 km/t. varede turen til København en time og fyrre minutter.

Den ny flyrute brugte Cementfabrikkens landingsbane, en græsmark i Rørdal i Aalborg, hvor køerne måtte gennes væk og hegnspælene lægges ned, når flyet landede og startede. I 1936 blev det kun til 277 passagerer, inden vintermørket gjorde det nødvendigt at indstille flyvningerne.

De blev genoptaget i maj året efter, og allerede i 1938 var passagertallet steget til 3.651. Samtidig flyttede ruten fra græsmarken i Rørdal til Aalborg kommunes ny lufthavn, der lå ikke langt fra den nuværende terminal. Det Danske Luftfartsselskab, DDL, overtog flyvningerne indtil krigen gjorde indenrigsflyning umulig.

SAS kom til i 1946, da de tre skandinaviske landes luftfartsselskaber blev slået sammen, og selskabet har fløjet på Aalborg-København ruten lige siden, kun afbrudt af kortvarig pauser i midten af halvtredserne, da passagertallet styrtdykkede.

Først i de senere år har SAS haft selskab af Cimber Air og nu senest af Sterling.

Skrevet af