Kommentaren/Spidsen

Med brask og bram kastede D.A.T. sig ind i konkurrencen med Cimber Air om de bornholmske rejsende, der gennem en generation har måttet lide under monopollignende tilstande med tilhørende horrible priser på fly til og fra klippeøen. Engang havde SAS ruten, så kom Maersk til og siden Cimber Air, der straks viste langt mere markedsorienterede.



Men priserne kom først i bund i forbindelse med, at det lille D.A.T. oprettede ruter og gik til angreb på Cimber Airs markedsposition.



D.A.T. kæmpede sig endda til at vinde en offentlig licitation om de bornholmske embedsmænds mange rejser til og fra øen.



For to måneder siden kunne Bornholms kommune meddele, at de ansatte fremover skulle rejse med D.A.T., når de skulle til møde ”ovre”, som det hedder på bornholmsk. Tidligere havde Cimber vundet licitationen om patienttransporterne. Også en givtig fly-forretning fordi mange søger behandling på Rigshospitalet. Det kræver nemlig et jernhelbred at være patient på sygehuset i Rønne.



Nu har D.A.T. opgivet at rejse med øens embedsmænd og i øvrigt lukket de fleste ruter ned. Endda på tærsklen til feriens rejsemæssige superpres, hvor fly og færger vil blive godt fyldt op.



Det forekommer besynderligt.

For ikke alene har D.A.T. for få uger siden budt ind på de kommunale møderejser.



Selskabet har også præsenteret pompøse planer for udvikling af konceptet.



Men pludselig skifter selskabet kurs. Nu toner man ned, så D.A.T. reelt kun er postflyveren til og fra bornholmerne. Den koncession løber et par år endnu.



Måske er det liberaliseringens pris med så varieret infrastruktur. Og måske skal Bornholms kommune bare finde sig i at sagsbehandle et licitationsforløb, der har vist sig meningsløst, fordi D.A.T. i virkeligheden var ligeglade. Og måske skal bornholmske pendlere blot instille sig på, at rytmen i deres rejser til og fra opgaver i Hovedstaden kuldkastes efter flyselskabernes forgodtbefindende. At service kommer og går. Men godt for et udkantssamfund er det ikke.



Der er sikkert alle mulige kloge forretningsmæssige grunde til at D.A.T. pludselig toner ned. Det kan offentligheden ikke kende til.



Men den efterlades unægtelig undrende på landjorden.






Skrevet af