SAS ikke skyld i katastrofe

Den endelige havarirapport for tragedien 8. oktober 2001 i Linate lufthavn i Milano kom i går fra en enig italiensk og svensk havarikommission, der som ventet frikender SAS for ansvar for katastrofen, som kostede 118 livet – skylden gives italiensk inkompetence.



Rapporten mellem SAS-flyet, der skulle have været til København, og et lille Cessna jetfly, nævner en uhyggelig stor mængde fejl, som ledte til historiens næstmest alvorlige sammenstød mellem fly på jorden i en lufthavn målt i antal omkomne.



Den svensk-italienske havarirapport konstaterer, at der blev begået grove menneskelige fejl, skilte og afmærkning i lufthavnen manglede, var forkert eller ufuldstændig, flyvelederne talte skiftevis engelsk og italiensk, de officielle kort over lufthavnen svarede ikke til virkeligheden, og der var for megen trafik i tæt tåge i forhold lufthavnens udstyr, lyder nogle forklaringer på ulykken.



Den åbenbare årsag til, at de to fly ramte hinanden, var, at piloterne i Cessnaen valgte en forkert vej, da de skulle køre til enden af den startbane, de skulle lette fra.



SAS-piloterne, der omkom sammen med alle andre i SAS-flyet, roses for, at de i de 12 sekunder – fra det store fly ramte Cessnaen til det kurede ind i en bagagebygning for enden af startbanen – forsøgte at styre og bremse flyet og derved undgik, at det kurede ind i en passagerterminal.



Operativ chef i SAS, luftkaptajn Lars Mydland, siger, at rapporten ikke bringer nyt i forhold til den foreløbige rapport, der blev kom for at halvt år siden.



Den hidtil værste ulykke mellem fly i en lufthavn skete 27. marts 1977, da en Boeing 747 fra KLM i tæt tåge og uden starttilladelse ramte en Boeing 747 fra amerikanske PanAm på Tenerife – samtlige ombord på de to fly, 583, omkom.

Skrevet af