Kommentaren

Karsten Madsen opfordrer til at begrave alle



planer om en ny storlufthavn ved Århus







Den vision for jernbanetrafikken som de seks borgmestre fra København, Århus, Ålborg, Odense, Esbjerg og Randers fremlagde. vil endnu stærkere end i dag binde landet sammen. Ført ud i livet vil det tage to timer med tog fra det østjyske til Hovedstaden og det længste stræk på det planlagte net vil blive fra Hovedbanegården til Ålborg. Her vil turen tage tre timer. Sammen med det stadigt forstærkede net af motorveje og motortrafikveje vil rejsetiden mellem øst og vest i Danmark blive markant forkortet.



Endnu engang ser det imidlertid ud til, at Sønderjylland er glemt i planen. Vel fordi samarbejdet mellem de involverede kommuner bygger på, at de målt i indbyggertal er landets seks største – indtil 1. januar.



Den rigtige løsning på ønsket om at gøre hele Sydjylland til en del af en overordnet dansk trafikplan ville være, at de nye investeringer udstraktes til Flensborg og for tyskernes regning til Hamburg. Det dansk-tyske grænseland sukker efter resurser til et virkeliggøre en vækststrategi.



En tilslutning til det foreslåede, forstærkede kunne være en vej.



Hamburg-Jylland-København ville med en sammenhængende infrastruktur udgøre en usædvanlig stærk europæisk region, hvor afstanden mellem yderpunkterne ville blive tre timer i tog!



Planerne for jernbanerne ført ud i livet bør dog også betyde, at det tilbagevendende fatamorgana om en østjysk ”storlufthavn” definitivt skrottes og kræfterne samles om at virkeliggøre de seks borgmestres visioner.



For de eksisterende lufthavne vil det dog betyde, at forretningsgrundlaget for at opretholde ruter mellem de jyske lufthavne og CPH vil blive endnu snævrere end i dag.



Ruterne vil stadig kunne eksistere, hvis selve rejsetiden med fly ikke forlænges til det uoverskuelige af de hastigt stigende antal tiltag mod terror. For det er indlysende, at hvis man oveni rejsetiden skal lægge en time eller to til in-check og sikkerhedskontrol, vil tog fra de store jyske center-byer i endnu højere grad end nu også kunne konkurrere på de rejsendes tidsforbrug.



Trafikpolitikere og lufthavnenes bestyrelser og direktioner bør allerede nu overveje, hvordan et optimeret jernbanenet kan styrke lufthavnene – samlet og hver for sig.



Udover den vigtige overordnede vision for et sammenhængende Danmark, bør der også bruges kræfter på at diskutere, hvordan Århus Lufthavn og Billund Airport kan knyttes stærkere til det foreslåede jernbanenet og øvrige infrastruktur.



Helt generelt vil det for de vestdanske lufthavne nok være en god ide at brede diskussionen ud til det offentlige rum. Både af hensyn til lokalbefolkningens engagement og de lokale politikeres og erhvervsfolk forståelse for, at en lokal lufthavn ikke er naturgiven, men til gengæld et stort aktiv, når væksten og arbejdspladser sikres.


Skrevet af